لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

کری: آمریکا مخالف همکاری بانک‌های بین المللی با ایران نیست


محمد جواد ظریف و جان کری
محمد جواد ظریف و جان کری

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه سوم اردیبهشت در آغاز دیدار خود با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است، واشینگتن همکاری بانک‌های بین المللی با شرکت‌ها و موسسات ایرانی که مورد تحریم نیستند را بلامانع می‌داند.

به گزارش رویترز، وزیر امورخارجه آمریکا همچنین تاکید کرده است:«همانطور که باراک اوباما رییس جمهوری، جیکوب لو، وزیر خزانه داری و من بارها گفته ایم، ایالات متحده آمریکا مانع معاملات تجاری که از زمان اجرای( توافق هسته ای) مجاز شناخته شده اند، نشده و نخواهد شد.»

وی اضافه کرده است که دولت باراک اوباما آمادگی دارد که برای برطرف کردن ابهام های موجود، مشخص کند که چه نوع معاملاتی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، یا برجام، مجاز است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است:«متاسفانه به نظر می رسد نوعی سردرگمی در بین بانک های خارجی وجود دارد و ما تلاش خواهیم کرد در این زمینه شفاف سازی کنیم.»

جان کری همچنین تصریح کرده است:«اینجا می خواهم تاکید کنم ما تحریم های هسته ای را برداشته ایم و ما به این اقدامی هم متعهد هستیم و اکنون فرصت برای بانک های خارجی جهت معاملات تجاری با ایران فراهم شده است.»

طبق این گزارش جان کری که در کنار محمد جواد ظریف با خبرنگاران صحبت می‌کرد، ‌ همچنین از اینکه ابهام در قوانین باعث شده که ایران با مشکلاتی برای بهرمندی از توافق هسته ای روبه رو شود، ابراز تاسف کرده است.

ایران طی هفته‌های اخیر خواهان برطرف شدن مشکلاتی بود که برای متنفع شدن ایران از این توافق وجود دارد.

طبق این گزارش، محمد جواد ظریف نیز ابراز امیدورای کرده است که اظهارات وزیرامور خارجه آمریکا باعث تغییر روند موجود بشود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به اینکه اختلاف نظرهای بین تهران و واشینگتن در شمار زیادی از مسایل «همچنان پابرجا وجدی است»، تصریح کرده است: اما امیدواریم که اظهارات جان کری راهگشای حل نگرانی‌های بانک‌ها از رویکرد آمریکا شود.

محمد جواد ظریف در ادامه گفته است: «همچنین تصمیم گرفته شد تا از طریق گروه ۱+۵ تنها مشکل برجام حل شود و ما می‌خواهیم نشان بدهیم که ایران و ۱+۵ توانستند مشکل بسیار جدی را از طریق مذاکرات حل کرده وگام‌های مناسبی را بردارند تا ایرانیان بتوانند تغییرات پس از اجرای برجام را درک کنند.»

این دومین دیدار محمد جواد ظریف با جان کری در هفته جاری در نیویورک است.

​طی هفته‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه ایران از آمریکا خواسته بودند تا موانع بر سر راه معاملات دلاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران را رفع کند.

در همین زمینه، محمد جواد ظریف روز گذشته در خصوص دیدار خود با جان کری گفته بود: هیچ موضوعی جز مسئله برجام و نکات مربوط به اجرای درست آن مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده بود: «بحث ما در این دیدار دنباله گفت‌و‌گو‌های قبلی بر سر برجام خواهد بود و قرار شده است که طرف آمریکایی نکاتی را که در گفت‌و‌گوی قبلی از سوی ما و در رابطه با نحوه اجرایی شدن درست برجام مطرح شده بود مورد بر رسی قرار بدهند و به ما جواب بدهند.»

به دنبال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری، تعلیق یا تسهیل شدند. اما لغو نشدن کامل برخی از این تحریم‌ها و نیز تحریم‌های دیگری که علیه ایران وجود دارد، باعث شده بسیاری از موسسات مالی و بانک‌های بزرگ جهان همچنان از تجارت با ایران خودداری کنند.

ایران همچنین اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا از جمله استفاده از دلار در مبادلات بین‌المللی خود را ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران پیش از این هشدار داده بود که ادامه این روند، می‌تواند به شکست توافق هسته‌ای بینجامد.

وزیر امور خارجه ایران هم به نیویورک تایمز گفته است که اگرچه وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان ناظر تحریم‌های این کشور علیه ایران، قدم‌هایی در راه اجرای توافق هسته‌ای برداشته است اما این اقدامات «کافی نیستند».

XS
SM
MD
LG