لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

یک «برکناری» و دو استعفا در بانک‌ها در ادامه دومینوی فیش‌های حقوقی


خبرگزاری ایسنا از استعفای اسماعیل للگانی، مدیرعامل بانک صادرات، خبر داده، با این حال خبرگزاری فارس می‌گوید که وی عزل شده است
خبرگزاری ایسنا از استعفای اسماعیل للگانی، مدیرعامل بانک صادرات، خبر داده، با این حال خبرگزاری فارس می‌گوید که وی عزل شده است

در ادامه ماجرای فیش‌های حقوقی در ایران، خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه از استعفا در بالاترین سطح سه بانک بزرگ و مهم کشور خبر دادند: بانک صادرات، بانک ملت، و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران.

خبرگزاری فارس در گزارش خود تغییر در بالاترین سطح بانک صادرات را «برکناری» عنوان کرده و می‌گوید که اسماعیل للهگانی، مدیرعامل این بانک، از مقامش عزل شده است.

با این حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، گزارش داد که بر اساس اخبار غیررسمی این سه مدیر بانکی از مقام خود استعفا کرده‌اند.

همین خبرگزاری در عین حال نوشته است که حتی جانشین‌های این مقام‌های عالی‌رتبه بانکی نیز تعیین شده‌اند.

مرتضی اکبری که از اعضای هیئت مدیره بانک صادرات بوده جایگزین سیامک دولتی، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، می‌شود و هادی اخلاقی نیز از هیئت مدیره بانک سپه خارج و به مدیریت بانک ملت منصوب شده است.

پیش از این و با افشای فیش بانکی ۲۴۰ میلیون تومانی علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران، زمزمه‌های برکناری وی آغاز شد و پس از دیدار کابینه حسن روحانی با آیت‌الله خامنه‌ای در دوم تیرماه سرانجام اعلام شد که وی از کار برکنار شده و پاداش نامتعارف خود را نیز مسترد کرده است.

با این حال علی صدقی روز پنجم تیر برکناری خود را تکذیب کرده و گفت که فیش منتشره به او تعلق ندارد و او از منتشرکنندگان این فیش شکایت کرده است.

روز نهم تیرماه نیز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که مراسم معارفه آقای سهمانی، مدیرعامل جدید بانک رفاه، با حضور علی ربیعی، وزیر کار و علی صدقی برگزار شده است.

خبر استعفا و عزل این مدیران عامل توسط مقام‌های رسمی تایید نشده است، با این حال خبرگزاری ایسنا می‌گوید که پیگیری خبرنگارا‌نش این خبر را تایید می‌کند.

مسئله افشای فیش‌های حقوقی برخی از مدیران بانکی، نفتی و بیمه از هفته‌های پیش توسط رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا آغاز شد و مدیران حسن روحانی را نشانه گرفت.

حسن روحانی نیز بلافاصله به مدیر اول خود دستور بررسی داد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، نیز در صداوسیمای جمهوری اسلامی ظاهر شد و بابت این مسئله عذرخواهی کرد، اما ابراز تاسف کرد که مسئله اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دولت محمود احمدی‌نژاد تا این میزان مورد توجه رسانه‌های اصولگرا قرار نگرفته بود.

خبر استعفا و عزل مدیران بانکی در حالی منتشر می‌شود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عصر روز چهارشنبه چهارمین نشست بررسی دلایل پرداخت حقوق‌های هنگفت و راهکاری‌های جلوگیری از تکرار آن را برگزار کرد.

این نشست‌ها به دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس و با حضور کارشناسانی از سازمان بازرسی کل کشور برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG