لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

احمدی نژاد خطاب به مردم آمریکا نامه نوشت


محمود احمدی نژاد در مقام ریيس جمهوری اسلامی ایران تا به حال دو بار به آمريکا سفر کرده است.
محمود احمدی نژاد در مقام ریيس جمهوری اسلامی ایران تا به حال دو بار به آمريکا سفر کرده است.

ریيس جمهوری ايران نامه ای را به دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل فرستاده و در آن به مردم آمريکا پيام داده است. متن اين نامه تا ساعاتی ديگر منتشر می شود.

محمود احمدی نژاد در آخرين کنفرانس خبری خود از ارسال اين نامه خبر داده و گفته بود برای تشريح مواضع خود به طور مستقيم با ملت آمريکا گفت و گو می کند. خبرگزاری آسوشيتد پرس اعلام کرد نامه مزبور به مقر سازمان ملل در نيويورک رسيده و تا ساعاتی ديگر منتشر می شود.

پيش از اين يک بار و در سال ۱۳۷۶ سيد محمد خاتمی به عنوان ریيس جمهوری ايران و در قالب گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان خطاب به ملت آمريکا سخن گفته بود.


محمود احمدی نژاد در مقام ریيس جمهوری اسلامی ایران تا به حال دو بار به آمريکا سفر کرده است. وی در سفر نخست خود در سال ۱۳۸۴ با شبکه خبری سی ان ان گفت و گو کرد و در سال ۱۳۸۵ با اعضای شورای روابط خارجی آمريکا ديدار کرد.


نامه مزبور در حالی ارسال می شود که هر دو کشور ايران و آمريکا به تازگی در مورد اوضاع عراق ، فعاليت ديپلماتيک جدی داشته اند. جلال طالبانی ریيس جمهوری عراق در روزهای اخير به تهران سفر کرد و رئيس جمهوری آمريکا نيز امروز در اردن با نوری المالکی نخست وزير عراق ديدار می کند.


جرج بوش در آخرين اظهار نظر خود درباره احتمال گفت و گوی مستقیم با ايران گفته بود پيش شرط آمريکا تغيير نکرده و ايران بايد فعاليت های مرتبط با غنی سازی را به حالت تعليق درآورد.


محمود احمدی نژاد سال گذشته و چند ماه پس از تصدی مقام رياست جمهوری ، نامه ای ۱۵ صفحه ای به همتای آمريکايی خود نوشت که جورج بوش به آن پاسخی نداد.


نوشتن نامه مستقیم از سوی یک مقام رسمی ایرانی به یک مقام رسمی آمریکایی در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است. پس از آن آقای احمدی نژاد اعلام کرد به دیگر مقامات رسمی جهان نیز نامه می نویسد که این موضوع فقط در مورد آلمان و فرانسه اجرا شد و آنگلا مرکل و ژاک شیراک نیز هم چون بوش به نامه های وی پاسخ ندادند.


آقای احمدی نژاد همچنین پس از بی پاسخ ماندن نامه ارسالی به بوش از وی درخواست مناظره تلویزیونی کرد که این درخواست با پاسخ منفی کاخ سفید همراه بود.


XS
SM
MD
LG