لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

ملا محمد رسول، «رهبر جدید» طالبان


ملا محمد رسول، روز یکشنبه،در جمع هوادارانش خود را جانشین رهبر پیشین طالبان، ملا محمد عمر اعلام کرده است.
ملا محمد رسول، روز یکشنبه،در جمع هوادارانش خود را جانشین رهبر پیشین طالبان، ملا محمد عمر اعلام کرده است.

به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ملا محمد رسول، روز یکشنبه، در جمع هوادارانش خود را جانشین رهبر پیشین طالبان، ملا محمد عمر اعلام کرده‌است.

این نشست به هدف بیعت طالبان ولایات هرات، فراه و هلمند با ملا محمد رسول، برگزار شده بود.

​ملا محمد رسول در این نشست ابراز داشت که «داعش و القاعده برادران ما هستند» اما تأکید کرد که آن‌ها باید مبارزات خود را در کشورهای خود ادامه دهند و طالبان نخواهند گذاشت تا آنان در خاک افغانستان فعالیت کنند.

ملا محمد رسول که در مقابل چشمان هزاران تن از هوادران خود ظاهر شد و در جریان سخنرانی از تشکیل رهبری جدید گروه طالبان پرده برداشت، اظهار نمود که مصمم است به جهاد ادامه دهد و همچنان از مجاهدین و دیگر گروه‌ها در افغانستان خواست، اعتراض نکنند که چرا انشعاب در گروه طالبان اتفاق افتاده‌است.

در همین حال یکی از مقامات افغان می‌گوید در زد و خورد بین دو گروه از شبه نظامیان طالبان در ولایت زابل دست‌کم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

به گفته محمد نصرت‌یار، فرماندار ارغنداب، این زدوخوردها در چند روز گذشته بین طرفداران ملا محمد رسول، رهبر بخش جدا شده از طالبان و ملا اختر منصور، رهبر طالبان روی داده‌است. آقای نصرت‌یار گفته‌است که شبه نظامیان گروه خلافت اسلامی در جنوب افغانستان نیز به گروه ملا محمد رسول پیوسته‌اند.

چند ماه پیش به‌دنبال اعلام مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان، ملا اختر منصور خود را رهبر جدید طالبان اعلام کرد اما گروهی از فرماندهان این گروه و طرفدارانشان از او جدا شدند.

XS
SM
MD
LG