لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

«اگر بنا به امربه‌معروف فیزیکی بود خاتمی و هاشمی را تکه‌پاره می‌کردیم» 


روزنامه شرق در شماره یکشنبه خود بخش‌هایی از یک مصاحبه مرتضی آقاتهرانی نماینده اصولگرای مجلس نهم را منتشر کرده است که در آن دبیرکل جبهه پایداری گفته است: «اگر بنا به امر به معروف فیزیکى بود خاتمى و هاشمى را تکه پاره مى کردیم.»

روزنامه شرق همچنین در تیتر یک شماره یکشنبه خود هم با عنوان «ادعای شریعتمداری، تکذیب خبرگان» نوشته است که پنج عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در واکنش به سرمقاله شماره شنبه کیهان اعلام کرده‌اند که «تماسی با سیدحسن خمینی نداشتند.»

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «رقابت شانه به شانه برای تخریب سید حسن» نوشته است: حسن‌خمینی د‌ر هنگام ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان «گفت که من آمد‌ه‌ام آبرو بد‌هم، حال با این فضاسازی تخریبی معنای حرف وی بیشتر د‌رک می‌شود‌.»

روزنامه‌های کیهان و رسالت در تی‌تر یک خود از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «لیست‌هایی که دلشان به دنبال حرفهای آمریکاست قابل اعتماد نیستند»، و روزنامه ایران، نزدیک به دولت، نیز از قول وی در تی‌تر یک خود نوشته است: «همه حتی کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند» چرا که «شرکت همگان در انتخابات موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تأمین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهّت جمهوری اسلامی ایران در نزد دشمنان است.»

روزنامه اعتماد از «پذیرش حضور زنان در خبرگان» خبر داده و از قول مجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نوشته است: «در مورد تک‌تک داوطلبان خانم اظهارنظر نمی‌کنم. اما برداشت من از رفتار فق‌ها این است که وقتی آن‌ها دعوت به آزمون می‌شوند یعنی امکان احراز بقیه شرایط هم وجود دارد و آن‌ها می‌توانند فرآیند را پیش ببرند. یعنی این امکان به طور ضمنی پذیرفته شده است.»

روزنامه جهان صنعت از ادامه روند افزایشی قیمت دلار خبر داده و نوشته است: «به نظر می‌رسد افسار ارز از دست دولت ر‌ها» شده و «قیمت دلار تا آنجا بالا رفت که روز شنبه به بالا‌ترین قیمت خود در دولت یازدهم یعنی ۳۷۳۲ تومان رسید.»

روزنامه سپید ضمن بررسی عملکرد وزارت بهداشت در مقابله با اپیدمی آنفلوانزا نوشته است: «شاید این ادعای مسئولین مبنی‌بر اینکه موج اول اپیدمی آنفلوآنزا در کشور درحال فروکش است و وضعیت آن در بسیاری از استان‌ها به حالت سفید درآمده را بتوان پذیرفت، اما هنوز سئوالات بسیاری درمورد نحوه کنترل و مدیریت بیماری باقی است. یک نقطه ابهام مهم عدم ارایه آمار موثق در مورد تعداد فوت شدگان، مخصوصا در تهران است.»

«اگر بنا به امربه‌معروف فیزیکی بود خاتمی و هاشمی را تکه‌پاره می‌کردیم»

روزنامه شرق در شماره یکشنبه خود بخش‌هایی از یک مصاحبه مرتضی آقاتهرانی نماینده اصولگرای مجلس نهم را منتشر کرده است که در آن دبیرکل جبهه پایداری گفته است: «اگر بنا به امر به معروف فیزیکى بود خاتمى و هاشمى را تکه پاره مى کردیم.»

به نوشته این روزنامه «حجت‌الاسلام‌مرتضی آقاتهرانی معلم اخلاق دولت محمود احمدی‌نژاد» و از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی در گفت‌و‌گویی با نشریه «رمز عبور» از فراز و فرود دولت احمدی‌نژاد و رابطه‌اش با محمدتقی مصباح یزدی، علی لاریجانی، اکبر هاشمی رفسنجانی حرف زده است.

مرتضی آقاتهرانی با اشاره به ماجرای حمله به علی لاریجانی در جریان سخنرانی ۲۲ بهمن سال ۹۲ قم، گفته است: «ه‌مان روز ٢٢ بهمن قم بودم و در راهپیمایی شرکت داشتم. ولی دیگر برای سخنرانی به شبستان نیامدم. گفتم اول بروم به حضرت معصومه ابراز ادب کنم و بعد بیایم داخل. داشتم زیارت‌نامه می‌خواندم آقایی آمد گفت حاج‌آقا! نمی‌گذارند آقای لاریجانی صحبت کند و دارد بد می‌شود. گفتم خب؟ گفت شما بیایید سخنرانی کنید. گفتم چرا بیایم سخنرانی کنم؟ بعد خیال می‌کنند به‌هم زده‌ام و حال، خودم بیایم سخنرانی کنم. برو بابا! این چیز‌ها به من ربطی ندارد. زیارتم را خواندم. بعد که آمدم بیرون، دیدم جمعیت عادی نیست و اصلا دیگر در سالن هم نرفتم.»

دبیرکل جبهه پایداری گفته است که بعد از حمله به علی لاریجانی در قم، «آیت‌الله مصباح به من فرمود که به آقای لاریجانی بگو به والله‌العلی‌العظیم من در این قصه نه خودم از قبل خبر داشتم نه‌‌ همان موقع می‌دانستم، بعد به من خبر دادند که چه شده است. اصلا به من ربطی ندارد، ولی آقای لاریجانی همه برخورد‌هایش حاکی از این است که شخص آقای مصباح این کار را کرده که بسیار برای خودش بد است. برای خود آقای لاریجانی این کار خیلی زشت است.»

مرتضی آقا تهرانی با اشاره به اینکه محمدتقی مصباح یزدی «قسم خورد که به او] علی لاریجانی [بگو که بیخودی در دلش نماند و خیال نکند من کرده‌ام. ربطی به من ندارد. در این قصه کاری نداشتم»، گفته است: «بچه‌های حاج‌آقا] مصباح یزدی [هم معمولا مراعات این مسأله را باید بکنند که می‌کنند که نظرات ایشان باید دقیق اجرا شود و در حرم کارهایی از این قبیل انجام نمی‌دهند و واقعا هم هیچ موقع دنبال این کار‌ها نبوده‌ایم» و «به‌همین‌دلیل در صحبتی هم که‌درباره آقای هاشمی‌رفسنجانی کردم گفتم اگر بنا بود امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فیزیکی بکنیم باور کن خاتمی و تو را می‌زدیم تکه‌پاره می‌کردیم. اینجا که تهران نیست، اینجا قم است؛ ولی ایشان اجازه این کار را به ما نداده است.»

دبیرکل جبهه پایداری گفته است که فعلا با منع محمدتقصی مصباح یزدی «ما حق نداریم روی کسی دست بلند کنیم و یا چیزی را پرتاب کنیم.»
مرتضی آقاتهرانی در این گفت‌و‌گو با تاکید براینکه «نماز آقا را هر وقت بخواهم می‌توانم بروم و گاهی وقت‌ها می‌روم»، گفته است که بعد از ماجرای حمله به علی لاریجانی در مراسم ٢٢ بهمن قم هم رفتم»، در آنجا «نماز که تمام شد و آقا با دیگران صحبت کردند و بعد آمدند و نشستند. معمولا وقتی نماز تمام می‌شود، آقا با همه کسانی که آمده‌اند یک سلام احوالپرسی می‌کنند. نمازشان که تمام شد، صف دوم بودم. چند کلمه‌ای با آقای ری‌شهری صحبت کردند و بعد چشمشان به من افتاد و اشاره کردند که بیایید جلو. من رفتم جلو و سلام کردم و گفتند این داستان قم چقدر درست است؟

گفتم آقا هیچ ربطی به ما ندارد. اصلا بچه‌های ما نبودند و کار ما نبود. گفتند تکذیبش کنید. دو تا عبارت گفتند تکذیب و بعد محکومش کنید. گفتم چشم.»

مرتضی آقا تهرانی گفته است بعد از مراسم نماز در بیت رهبر جمهورزی اسلامی «همین که رسیدم به کمیسیون، فوری به خبرگزاری فارس تلفن زدم و گفتم می‌خواهم مصاحبه کنم. گفت حاج‌آقا دو دقیقه دیگر ضبطم آماده می‌شود. زنگ زدم به سایت رجا. به تک‌تکشان زنگ زدم و‌‌ همان لحظه پنج تا مصاحبه کردم. تمام شد و تازه یادم آمد گرسنه‌ام و امروز اصلا ناهار نخورده‌ام. حالا باید مجلس را هم اداره کنم. رئیس کمیسیون بودم. به آقای صالحی گفتم شما کمیسیون را اداره کنید تا بیایم. کار مهم‌تری دارم و رفتم ناهار را خوردم و بعدازظهر دوباره دنبال کردم که آیا این‌ها آمده، منتشر شده است یا نه» و به این ترتیب محکو م کردن حمله به علی لاریجانی در قم را «مطرح کردم و رفت که بعد حضرت آقا اظهارنظر کردند.»

«ادعای شریعتمداری، تکذیب خبرگان»

روزنامه شرق در شماره یکشنبه خود هم با عنوان «ادعای شریعتمداری، تکذیب خبرگان» نوشته است که پنج عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در واکنش به سرمقاله شماره شنبه کیهان اعلام کرده‌اند که «تماسی با سیدحسن خمینی نداشتند.»

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه کیهان ضمن توصیه حسن خمینی به کناره گیری از انتخابات و تاکید بر شورای نگهبان برای عدم تائید صلاحیت نوه آیت الله خمینی، نوشته بود: «اخبار دقیقی در دست است که نشان می‌دهد نه فقط از آقای سید حسن خمینی نیز مانند سایر نامزد‌ها برای شرکت در آزمون مجلس خبرگان دعوت شده است، بلکه، دعوت اختصاصی از ایشان هم صورت گرفته است، از جمله اینکه؛ یکی از اعضای برجسته هیئت رئیسه مجلس خبرگان در تماس با فرزند محترم یادگار امام از وی برای حضور در آزمون دعوت کرده است و حال آنکه این تماس برای سایر نامزدهای خبرگان وجود نداشته است.»

روزنامه شرق اما گزارش داده است که محمود هاشمی شاهرودی، حسینی بوشهری، محمدعلی موحدی کرمانی، احمدخاتمی و همچنین دری نجف آبادی هرگونه تماسی با حسن خمینی برای دعوت وی به امتحان اجتهاد را تکذیب کرده‌اند.

این روزنامه از قربانعلی دری نجف آبادی نوشته است: «مسئله دعوت از حاج‌حسن‌آقا ارتباطی به بنده ندارد و بنده با ایشان تماسی نگرفته‌ام. البته نظر بنده این است که ایشان لزومی نداشت در امتحان شرکت کنند ولی نظر نهایی با شورای نگهبان است.»

شرق نوشته است: شاید مهم‌ترین تکذیبی که در‌این‌باره صورت گرفت، تکذیب تماس تلفنی حجت‌الاسلام رئیسی و توضیح آیت‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان دراین‌باره است» چرا که «یکى از نزدیکان آیت‌الله یزدى گفته است: «آیت‌الله یزدى قصد داشتند با سیدحسن خمینى تماس بگیرند اما منصرف شدند و تماسى برقرار نشد.»

روزنامه شرق از قول مسئولان «دفتر سیدحسن خمینى هم با تأیید این خبر» اعلام کرده است که «روز دوشنبه، یک روز قبل از برگزاری آزمون اجتهاد، از دفتر آیت‌الله یزدى تماسى حاصل شد ولى وقتى مى‌خواستیم میان ایشان و حاج‌حسن آقا ارتباط تلفنى را وصل کنیم، دفتر آیت‌الله یزدى اعلام کرد ایشان منصرف شده‌اند و فرموده‌اند: مشکلى بوده که رفع شده است» و «پس از آن تماس، دیگر هیچ تماسى میان این دو بزرگوار رخ نداده است.»

قیمت دلار به بالا‌ترین قیمت در دولت یازدهم رسید: ۳۷۳۲ تومان

روزنامه جهان صنعت از ادامه روند افزایشی قیمت دلار خبر داده و نوشته است: «به نظر می‌رسد افسار ارز از دست دولت ر‌ها» شده و «قیمت دلار تا آنجا بالا رفت که روز شنبه به بالا‌ترین قیمت خود در دولت یازدهم یعنی ۳۷۳۲ تومان رسید.»
به گزارش این روزنامه، شنبه نوزدهم دی ماه «دلار در نخستین روز هفته در تابلوی صرافی‌ها ۳۷۳۲ تومان و سکه تمام بهار آزادی ۹۶۲ هزار تومان قیمت خورد. بر این اساس صرافی‌های خیابان فردوسی در نخستین روز هفته دلار را با قیمت ۳۷۳۲ تومان، پوند را با قیمت ۵۴۲۵ تومان و یورو را با قیمت ۴۰۶۸ تومان به مردم فروختند.»

این روزنامه با اشاره به «ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز» نوشته است: «آنطور که فعالان بازار می‌گویند تحولات سیاسی منطقه، کاهش قیمت نفت، کاهش عرضه ارز در بازار و کسری بودجه دولت مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دلار» است.
جهان صنعت یادآوری کرده است: «زمانی که حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم انتخاب شد یعنی خرداد ماه سال ۹۲ قیمت دلار کمی پایین‌تر از ۳۶۰۰ تومان بود» اما «تا اواخر‌‌ همان سال ارز طی یک سراشیبی به زیر سه هزار تومان نیز رسید» و در‌‌ همان زمان رییس دولت و سایر مسئولان از برنامه‌های خود برای یکسان سازی قیمت ارز و تثبیت آن می‌گفتند، با وجود اینکه روحانی می‌گفت قصد ندارند در این مسیر عجولانه حرکت کنند» و حالا «به نظر می‌رسد عجله نکردن دولت تا آنجا پیش رفت که افسار ارز از دست دولت‌‌ رها شده است.»

این روزنامه همچنین نوشته است که «دولت احمدی‌نژاد با تورم بی‌سابقه، قرار گرفتن در شرایط تحریم و بالا رفتن بیش از اندازه نرخ ارز شناخته می‌شود» و این درحالی است که «دولت روحانی گرچه موفق شد توافقات هسته‌ای را به انجام برساند و تورم را نیز تا حدودی مهار کند اما افزون بر قیمت بالای دلار، رکودی بی‌سابقه را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در واقع همین رکود، باعث می‌شود تقاضا کاهش پیدا کند و این موضوع که ضمن تقاضای اندک، دلار همچنان به صعود خود ادامه می‌دهد، تناقضی است که جای تعمق دارد.»

روزنامه جهان صنعت با تاکید برایتکه یکی از عاوملی که می‌تواند بر «نوسانات بازار در چند روز گذشته تاثیر داشته باشد، تنش‌هایی است که اخیرا در منطقه به وجود آمده است و قطع روابط ایران با عربستان و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه حتی اگر نتواند تاثیر بلندمدتی روی بازار ارز داشته باشد اما قطعا تاثیرات کوتاه مدت خود را خواهد داشت.»

«چرا آمار قربانیان آنفلوانزا محرمانه شد»

روزنامه سپید ضمن بررسی عملکرد وزارت بهداشت در مقابله با اپیدمی آنفلوانزا نوشته است: «شاید این ادعای مسئولین مبنی‌بر اینکه موج اول اپیدمی آنفلوآنزا در کشور درحال فروکش است و وضعیت آن در بسیاری از استان‌ها به حالت سفید درآمده را بتوان پذیرفت، اما هنوز سئوالات بسیاری درمورد نحوه کنترل و مدیریت بیماری باقی است. یک نقطه ابهام مهم عدم ارایه آمار موثق در مورد تعداد فوت شدگان، مخصوصا در تهران است.»

این روزنامه با اشاره به «محرمانه شدن» آمار قربانیان آنفلوانزا، نوشته است که محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با روزنامه سپید «حاضر به افشای تعداد فوت شدگان نیست» و «محمدمهدی گویا فقط به اینکه تعداد فوتی‌ها در دو هفته اخیر کاهش چشمگیر پیدا کرده و در هر هفته کمتر از انگشتان دست بوده، اکتفا می‌کند و می‌گوید: شرایط در تهران نیز به همین شکل بوده است.»

روزنامه سپید «نقطه کور بعدی» کارنامه وزارت بهداشت در مقابله با آنفلوانزا را «عدم مدیریت درست افکار عمومی در نگرانی از شیوع ویروس آنفلوآنزا» عنوان کرده و نوشته است که ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت «منشاء آن را شیطنت‌رسانه‌ها» عنوان می‌کنند.

ایرج حریرچی به این روزنامه گفته است: «خود من هم خانمی را در تلویزیون دیدم که در یک مرکز درمانی ماسک به صورت زده بود و به شدت گریه می‌کرد. اما وقتی مورد معاینه قرار گرفت، مشخص شد که حتی علائم سرماخوردگی راهم نداشته و ترس از کشندگی آنفلوآنزا وی را به این وضعیت دچار کرده بود. این جوی است که شایعه آن در فضای مجازی تولید و رسانه به آن دامن می‌زند.»

محسن طاهرمیرزایی گزارش نویس روزنامه سپید «عدم توافق مسئولین بر سر عادی یا غیرعادی بودن موج اول آنفلوآنزا» را هم یکی از عواملی خوانده است که سبب سردرگمی مردم را دامن زد. این روزنامه با اشاره به اینکه «ایرج حریرچی این موج آنفلوآنزا را کاملا عادی می‌داند و ادعا می‌کند که هر سال ۲۰ درصد مردم در خیلی از کشورهای دنیا به آن مبتلا می‌شوند»، نوشته است: «اما پرویز وحدانی متخصص عفونی بیمارستان لقمان می‌گوید که ویروس آنفلوآنزا اولین بار در سال ۱۹۱۷ اپیدمی شد و قریب به ۱۷ میلیون نفر را از بین برد. سپس طی سال‌های ۴۸، ۵۷، ۶۳ و بالاخره حدود ۸ سال پیش و دوباره در سالجاری شایع شده است.»

این روزنامه ضمن اشاره به «راه‌یابی ماسک به لیست اموال بازار سیاه و افزایش قیمت آن تا مبلغ ۵۰ هزار تومان» و گرانی و نایابی واکسن در جریان اپیدمی آنفلوانزا، نوشته است که «برخی بیمارستان‌ها از نمونه‌گیری برخی بیماران مشکوک به آنفلوآنزا خودداری می‌کنند»، اما محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه نمونه آزمایش برای همه موارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و از یک دستورالعمل کلی تبعیت می‌کند، گفته است: «این روند نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا به این شکل است و فقط موارد شدید و بدحال مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این فرایند کار‌شناسان ویژه‌ای دارد که در دانشگاه‌ها مورد تعلیم قرار می‌گیرند.»

روزنامه سپید همزمان از قول فاطمه طاهری شهروندی که بامداد دوشنبه هفته گذشته خاله ۶۰ ساله خود را در یکی از بیمارستان‌های رشت از دست داد، نوشته است: «به دلیل ابتلا به سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه کرد، ایشان به مدت ۳ روز در بیمارستان رودسر استان گیلان بستری بود، اما در تمام طول این مدت، آنفلوآنزای ایشان تشخیص داده نشد. چراکه آزمایش او در استان گیلان انجام نشد و نمونه آزمایش بیمار را به قزوین فرستادند که این روند زمان‌بر بود» و «در ‌‌نهایت بعد پنج روز در‌‌نهایت بعد از ۵ روز و زمانی که قصد انتقال بیمار را از اورژانس به بخش داشتند، جواب آزمایش رسید و مشخص شد که بیمار مبتلا به آنفلوآنزا H۱N۱ است.»

XS
SM
MD
LG