لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

اعتراض معدنچیان معدن یورت


روزنامه ایران، نزدیک به دولت، عکس یک خود را به حضور حسن روحانی در معدن زغال سنگ آزادشهر و در جمع معدنچیان و خانواده‌های کشته شدگان این معدن اختصاص داده و در گزارشی با تیتر « فریاد اعتراض داغداران، گوش شنوای رئیس جمهوری» نوشته است: «رئیس جمهوری با سفر به گلستان پای درد دل معدنکاران داغدیده نشست.

با وجود این، تلخکامی کارگران از حادثه رخ داده و رنج سال‌ها محرومیت‌شان در حمله تعدادی از کارگران به خودرو روحانی در پایان دیدار بروز یافت. اتفاقی که به گفته حمید ابوطالبی، معاون رئیس جمهوری قابل پیش‌بینی بود اما بر تصمیم روحانی برای حضور در میان معدنچیان زمستان یورت اثری نداشت.»

این روزنامه نوشته که «بر اساس تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌ها حسن روحانی نخست در فضایی آرام و صمیمانه با تعدادی از خانواده‌های قربانیان حادثه معدن دیدار کرد و مشکلات و مسائل‌شان را جویا شد. همچنین با حضور در جمع سایر معدنچیان درد دل‌های‌شان را شنید» اما «بر اساس فیلمی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرد یکی از کارگران خطاب به روحانی با بیان اینکه "آقای رئیس جمهوری تا الان کجا بودید"، گفت: ۲۲سال در معدن کار کردیم آقای روحانی شما می‌دانید معدنچی یعنی چی؟ ۴۰ معدنچی مردند. ۱۷۰ بچه بی‌پدر شدند. ۴۰ زن بیوه شدند. چند سال پیش آمدیم فرمانداری و اعتراض کردیم که ۱۴ ماه حقوق نگرفته‌ایم با زن و بچه آمدیم اما مسئولان رسیدگی نکردند».

روزنامه ایران تاکید کرده است که «پس از این واگویه‌ها بود که ناگهان غلیان احساسات سبب بروز صحنه بی‌سابقه حمله به خودرو رئیس جمهوری شد. تعداد معدودی از افراد حاضر با مشت و لگد به خودروی رئیس جمهوری حمله کردند.»

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در سرمقاله روزنامه ایران با طرح این پرسش که «روحانی فریاد را شنید اصولگرایان چه می کردند؟»، نوشته است: «نوع مواجهه آقای رئیس جمهوری و هیأت همراه ایشان با کارگران معترض است» چرا که «هیچ کدام از کارگران معترض مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند، همراهان یا محافظان رئیس جمهوری هیچ گونه بی‌حرمتی به آنها نکرده‌اند و کسی بازداشت نشده است. حال دوست دارم در چشم مدیران رسانه‌های اصولگرای حامی برخی نامزدهای انتخابات نگاه کنم و این سؤال را بپرسم که اگر به جای آقای روحانی نامزد مورد حمایت آنها یا برخی مقامات مسئول دیگر در صحنه حاضر شده و با چنین واکنش همراه با خشم کارگران روبه‌رو می‌شدند، باز هم کسی بازداشت نمی‌شد؟»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، هم عکس یک خود را به صحنه‌ای از حمله به خودروی حسن روحانی اختصاص داده که در آن علی ربیعی وزیر تعاون و کار در میان کارگران خشمگین دیده می شود.

این روزنامه با تیتر «تا حالا کجا بودی»، نوشته است: «پس از اعتراض خودجوش کارگران در مراسم روز کارگر، کاروان حسن روحانی با مشت‌ها و اعتراضات صریح کارگران خشمگین معدن زمستان یورت گلستان مواجه شد.»

روزنامه وطن امروز با تاکید براینکه «فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده از معدن یورت در لحظه بازدید رئیس جمهور تقریبا استثنایی‌ترین صحنه اعتراض کارگری به بالاترین مقام اجرایی کشور است»، نوشته است: «آیا در اوج مشکلات اقتصادی هم چنین اعتراض بی‌محابایی در حضور محافظان رئیس دولت قابل تصور بوده است؟»

این روزنامه همچنین نوشته که «قطعا اگر قبل از این سفر تیم همراه روحانی پیشبینی چنین واکنش تندی را کرده بودند، ریسک چنین برخوردی را به تن نمی خریدند.»

روزنامه آفتاب یزد اما اعتراض کارگران به حسن روحانی را « اعتراض امن به رئیس جمهور» توصیف کرده و نوشته است: «کارگران داغدیده معدن یورت در آرامش و امنیت با رئیس‌جمهور درددل کرده و نسبت به وضع معیشتی خود اعتراض کردند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «حسن روحانی در جمع خانواده‌های عزادار و سایر معدنچیان حاضر شد و نه تنها لب به عذرخواهی گشود که وعده شناسایی و به دنبال آن مجازات مقصران این حادثه را داد» و این درحالی است که «محمدباقر قالیباف هنگام ریزش پلاسکو اظهار داشت به خاطر فروریزش ساختمان پلاسکو عذرخواهی نمی کند.»

روزنامه اعتماد هم در تیتر یک خود «فرياد درد برسر رييس جمهور» نوشته است: « معدنچيان اندوهگين وخشمگين تندترين انتقادها را بدون لكنت زبان ازحسن روحانی داشتند.»

این روزنامه از قول حسن روحانی نوشته است: که روز یک شنبه «برای دولتمردان با پيام استاندار گلستان آغاز شد، پيامی كه به معاون سياسی دفتر رياست‌جمهوری ارسال شده بود تا با سفر رييس‌جمهور به معدن يورت آزادشهر به علت غم و اندوه بالاي كارگران و التهاب خانواده‌های آنان مخالفت شود.»

اعتماد نوشته با وجود چنین توصیه ای، حسن روحانی تاکید کرده که «من رييس‌جمهور درد مردمم، اگرفريادشان سبب آرامش ملی می‌شود، بايد به ميان ‌شان بروم» و به دیدار معدنچیان شمال یورت رفته است.

کیهان در تیتر یک خود از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: « تحریف نکنید، دولت‌ها در رفع سایه جنگ تاثیر ندارند.»

این روزنامه اظهارات روز یک شنبه علی خامنه‌ای را «واکنش به تحریف» سخنانش عنوان کرده و به طور ضمنی اشاره کرده که این سخنان رهبر جمهوری اسلامی واکنشی است به این سخن حسن روحانی که گفته بود: «برجام سایه جنگ و تهدید و تحریم ظالمانه را از کشور برداشت.»

کیهان همزمان طی یادداشتی با تیتر «مردود شده ها» حسن روحانی و حامیانش را مورد حمله قرار داده و نوشته است: «دوگانه جنگ و صلح، دروغ بزرگ گوبلزی است ولی دوگانه راست و دروغ، درست است. دروغ آن است که ادعا می‌کنند و راست آن است که دیده می‌شود. گفته شد خزانه خالی است و فیش‌های نجومی دولتی‌ها بیرون آمد. حمله به سفارت عربستان را دلیل نیامدن چند هزار زائر به ایران می‌دانند و با چماقش تسویه حساب می‌کنند ولی در ستاد انتخاباتیشان در ایلام، با ادبیاتی کودکانه و احمقانه، به مقام شامخ امام رضا و ولی‌نعمت صدها میلیون شیعه جسارت می‌شود و در جای دیگری به مدافعان غیور حرم. انتقاد از خودشان را یکطرفه و غیر اخلاقی می‌دانند ولی به راحتی در موضوعات بی‌ربط به هرکه می‌خواهند، یکطرفه می‌بندند.»

روزنامه رسالت هم عکس یک خود را به سخنگوی قوه قضائیه و اظهاراتش علیه وزیر آموزش و پرورش اختصاص داده است. این روزنامه از قول غلامحسین محسنی اژه‌ای نوشته است: « وزير آموزش و پرورش پوشاک را با كارت بازرگانی ديگر وارد كرده است.»

به نوشته این روزنامه، غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه در نشست رسانه‌های هفته قبل خود از «قاچاق» پوشاک توسط دختر یک وزیر خبر داده و اینکه پرونده در تعزیرات حکومتی در حال بررسی است، گفته است: «روز۱۲ ارديبهشت شعبه ۲۷ دادگاه تعزيرات حکومتی (زيرنظر دولت) وزيررا تبرئه کرد، تعزيرات حکومتي گفت که اين کالا کالای قاچاق نبوده است.

اما دراينجا مي‌خواهم به مسائلی اشاره کنم، اين شرکت به نام شرکت آميتيس، طراوت کودکی دراساسنامه‌اش به ثبت رسيده ومتعلق به فخرالدين احمدي آشتياني وزيرآموزش وپرورش وخانواده وی است . براساس اساس نامه، شرکت درسال ۹۳به ثبت رسيده است و ازآن تاريخ به امروزوزيرآموزش وپرورش رئيس هيئت مديره و دختر وی مديرعامل بوده است»، شمن اینکه «شرکت وزير آموزش و پرورش نمايندگي ازيک شرکت ايتاليايي را دارد، حوزه فعاليت اين شرکت مي‌تواند صادرات و واردات منسوجات باشد. اما شرکت با کارت بازرگانی شرکت ديگري به نام رامتين گستران طبرستان درآدرس فريدون کنارپوشاک وارد کرده است.»

روزنامه صبح نو، نزدیک به قالیباف، خبر داده که «سامانه کارانه قالیباف فیلتر ‌شده» و این اقدام را «نبرد ۴ درصدی‌ها علیه خدمت جهادی» عنوان کرده است.

این روزنامه نوشته است: «قالیباف بازی خطرناکی را به نفع مردم شروع کرده است؛ او نبرد با «اقلیتی ۴ درصدی» را برای خدمت جهادی به مردم آغاز کرده است. برای نجات اقتصاد کشور از رکود، برای اشتغال جوانان در برابر کسانی که بیکاری را ابر چالش می‌دانند و بهانه آنان برای عدم اشتغال و تحریک در بازار، اقدامات دولت چهارسال گذشته است اما به رغم همه تخریب‌ها «ساعت»‌های پایانی چهاردرصدی‌ها با خیزش جنبش مردمی فرا رسیده است.»

روزنامه شهروند در یکی از تیترهای اصلی خود نوشته است: «آیا وعده‌های فراتر از اختیار مصداق دروغ نیست؟»

این روزنامه همچنن خبر داده که پایگاه اطلاع رسانی ناصر مکارم شیرازی با انتشار متنی از قول این مرجع تقلید مستقر در قم «به شدت از وعده‌های بی‌پایه برخی کاندیداها انتقاد کرده و این دسته از کاندیداها را به دروغ و تدلیس نزدیک دانسته» است.

روزنامه شرق تیتر یک خود را به «پاسخ روحانی به نامزدهای رقيب» در جریان سخنرانی در اروميه اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «آنجا که مدیریت می‌کنید تا حالا مالیات داده؟»

اشاره حسن روحانی به اظهارات پاپی ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری درباره لزوم دریافت مالیات است در حالی که آستان قدس رضوی که اکنون تولیت آن با ابراهیم رئیسی است خود از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی با نامه رهبران قبلی و فعلی جمهوری اسلامی تاکنون از پرداخت مالیات شده است.

شرق همچنین نوشته که حسن روحانی در جریان سخنرانی روز یک شنبه در ارومیه گفته است: «قبل از آنکه به آذربایجان غربی بیایم، به گلستان رفتم تا سری به معدنچیان عزیزمان در آزادشهر بزنم. در سراسر ایران غمخواری، عشق و برادری وجود دارد. این معدن در بخش خصوصی و در اختیار یک نهاد بوده است و آنها باید پاسخ‌گوی مردم باشند. ما با همه توان در کنار مردم و کارگران و در کنار معدنچیان و خانواده‌های عزیزازدست‌داده خواهیم بود، ولی کسانی که مسئول آن معدن بوده‌اند، چرا مهر سکوت بر دهان زده‌اند؟»

روزنامه ایران روز یک شنبه نوشته بود که سهامدار اصلی معدن شمال یورت موسسه مهر اقتصاد ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج است و اظهارات حسن روحانی در ارومیه نیز اشاره‌ای مالکان این معدن است.

احمد توکلی، از چهره‌های اصولگرا و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با روزنامه آرمان تاکید کرده که «اصولگرایان دنبال دو مرحله‌ای کردن انتخابات ریاست جمهوری هستند.»

این چهره اصولگرا به روزنامه ارمان گفته است: «هنوز کاندیدای نهایی اصولگرایان مشخص نیست و ممکن است آقای رئیسی نباشد. این احتمال وجود دارد که هر سه کاندیدای اصولگرا تا پایان انتخابات در صحنه حضور داشته باشند تا آرا تقسیم شود و انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.»

XS
SM
MD
LG