لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

اوباما: «هيچ بهانه‌ای» خشونت‌هايی را که در بالتيمور ديديم توجيه نمی‌کند


باراک اوباما
باراک اوباما

در پی بالا گرفتن ناآرامی‌ها در شهر بالتيمور در شرق ايالات متحده در اعتراض به مرگ يک جوان سياه‌پوست در بازداشت پليس، رئيس جمهوری آمريکا ضمن انتقاد از موارد بالای «تعامل مشکل‌آفرين» پليس با شهروندان سياهپوست، گفت با اين حال اين موضوع نبايد بهانه‌ای برای به راه انداختن آشوب باشد.

اعتراضات در اين شهر ايالت مريلند، پس از آن شروع شد که فردی گری، جوان ۲۵ ساله سياهپوست، يک هفته پس از بازداشت توسط نيروهای پليس بالتيمور در روز ۲۳ فروردين ماه، در اثر آسيب ديدگی ستون فقرات و ضايعه نخاعی، در صبح روز نوزدهم آوريل (۳۰ فرودين ماه) جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پس از به خشونت کشيده شدن اعتراضات خيابانی، باراک اوباما روز سه‌شنبه در سخنانی در همين زمينه، ضمن انتقاد از نحوه برخورد برخی از ماموران پليس با سياهپوستان، آنهايی که در جريان اعتراضات اقدام به خشونت و خرابکاری می‌کنند را نيز شديداً مورد انتقاد قرار داد.

رئيس جمهوری آمريکا، کسانی که اقدام به غارت فروشگاه‌ها و به آتش کشيدن ساختمان‌ها و خودروها می‌کنند، را «خلافکار» خواند و گفت اين افراد معترض نيستند و در حال بيان اعتراضات خود نبوده و بلکه سارق هستند.

پس از يک آرامش نسبی کوتاه مدت به مناسبت خاکسپاری آقای گری، اعتراضات خيابانی در بالتيمور از روز گذشته از سر گرفته شد. با بالا گرفتن خشونت‌ها، وضعيت فوق‌العاده در اين شهر اعلام شد و فرماندار ايالت مريلند نيز خواستار ورود نيروهای گارد ايالتی برای کنترل اوضاع شد.

آقای اوباما در نشست خبری مشترک با نخست وزير ژاپن در کاخ سفيد، با بيان اين که مسئولان نبايد تنها وقتی که يک فروشگاه به آتش کشيده می‌شود يا يک مرد جوان هدف گلوله قرار می‌گيرد يا در بازداشت آسيب می‌بيند، به يک قشر از جامعه توجه کنند، بلکه «دليل سر و کار افتادن اين جوانان به زندان را بايد ريشه‌يابی کرد.»

به گزارش آسوشيتدپرس، رئيس جمهوری ايالات متحده در ادامه تاکيد کرد، با اين حال «هيچ بهانه‌ای» خشونت‌هايی که روز گذشته در بالتيمور شاهد بوديم را توجيه نمی‌کند.

بنابر گزارش‌ها، حدود ۲۰۰ نفر تنها در جريان اعتراضات روز دوشنبه دستگير و دست کم ۱۵ نفر از ماموران پليس نيز مجروح شده‌اند.

اين نخستين مورد از مرگ مظنونان سياهپوست در مواجهه با ماموران پليس نيست و پيشتر نيز اتفاق افتاده است.

------------------------------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG