لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

قیمت نفت به کمترین میزان در ۱۱ سال اخیر رسید


قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه ۱۶ دی ماه، در بازارهای جهانی به پایین‌ترین میزان در ۱۱ سال اخیر رسید.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال صبح روز چهارشنبه به ۳۴ دلار و ۸۳ سنت رسید که کمترین میزان از تابستان سال ۱۳۸۳ تاکنون محسوب می‌شود.

با ادمه تنش میان ایران و عربستان، احتمال همکاری بین کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولید دور از انتظار است.

این کاهش قیمت نفت همزمان با اعلام عربستان سعودی در ارائه تخفیف‌های بیشتر به مشتریان اروپایی‌اش روی می‌دهد.

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفته است که قیمت نفت تحویلی‌اش را در ماه ژانویه به مشتریان اروپایی بین ۴۰ تا ۶۰ سنت کاهش ولی قیمت نفت تحویلی‌اش به مشتریان آسیایی را ۶۰ سنت افزایش داده است.

قیمت نفت سنگین ایران در دی ماه به حدود ۲۸ دلار سقوط کرده‌ است. بیشترین حجم صادرات نفت خام ایران از نوع نفت سنگین است.

بهای نفت که در نیمه سال ۲۰۱۴ به هر بشکه ۱۱۵ دلار رسیده بود، در نیمه دوم سال گذشته به سرعت کاهش یافت و این کاهش، به رغم چند جهش کوتاه مدت و نافرجام، در طول سال ۲۰۱۵ ادامه یافت. بهای سبد نفتی «اوپک» در اواخر سال ۲۰۱۵ به هر بشکه ۳۲ دلار کاهش یافت. در رابطه با بهای‌‌‌ همان سبد در ژوئن سال ۲۰۱۴، سخن بر سر یک سقوط ۷۰ درصدی است که خزانه‌داری بسیاری از کشور‌های صادرکننده را در وضعیتی بسیار دشوار قرار داد.

نفت «شیل» آمریکا در ژوئن ۲۰۱۴، بازار را انباشته کرد. تولیدکنندگان برای مقابله با کاهش درآمد نفت، دست به ازفایش تولید زدند.

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس پیشتر در مورد دلایل سقوط قیمت نفت گفته بود: «خودداری عربستان به پایین آوردن تولید نفت خود، صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی، پایین رفتن تقاضا در بخش مهمی از دنیای صنعتی، بازگشت رسمی آمریکا به بازار‌های صادراتی نفت جهان و رفع تحریم اقتصادی ایران، از دیگر دلایل سقوط قیمت نفت محسوب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG