لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

آیا پژو ۴۰۰ میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری می کند؟


کارخانه تولید پژو ۲۰۰۸ در فرانسه
کارخانه تولید پژو ۲۰۰۸ در فرانسه

مدیر عامل شرکت پژو اعلام کرده که شرکت پژو فرانسه با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی بزرگترین شرکت خودرو ساز اروپایی است که پس از برجام در ایران سرمایه گذاری کرده است.

جان فیلیپ پاراتو مدیرعامل پژو گفته است با این سرمایه گذاری سه محصول پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ در ایران تولید خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا چه تاثیری بر فعالیت های پژو در ایران خواهد داشت، گفته است: «ما راجع به سیاست صحبت نمیکنیم. ما همکاریمان با ایران خودرو را بر اساس چارچوب های حقوقی و کاملا مجاز سامان دادهایم و به شریکمان در ایران متعهد هستیم. در این زمینه من شخصا در ایران حضور یافته ام تا تعهدمان به قرارداد با ایران خودرو را نشان بدهم. ما میخواهیم در راه خودروساز شدن به شریک ایرانیمان کمک کنیم و سعی در انتقال تکنولوژی و بومی سازی این دانش در ایران داریم.»

جان کریستوف کومار، قائم مقام آفریقا و خاورمیانه پژو سیتروئن درباره محصولات جدید پژو برای بازار ایران گفته است:«پلتفرم خودروهای ۳۰۱ و ۲۰۸ حداقل تا ۱۰ سال دیگر در سبد محصولات ما باقی خواهد ماند. ما همچنین این پلتفرمها را ارتقا داده و استانداردهای آنها را به یورو ۶ و یورو ۷ افزایش میدهیم.

ما سرمایه گذاری هنگفتی در ایران کرده ایم و شاید اولین سرمایه گذاری اروپایی در ایران باشیم. ضمن آنکه بیشترین سرمایه گذاری را در میان شرکت های فرانسوی در ایران انجام داده ایم. هدف ما این است که ایران را تبدیل به مرکز تولید در منطقه کنیم. ما این بار بر خلاف گذشته در ایران سرمایه گذاری کرده ایم و شریک هستیم. به همین دلیل سودآوری و موفقیت فعالیت هایمان در ایران برایمان مهم است. هدف ما در سرمایه گذاری مشترک با ایران خودرو، سرمایه گذاری به حجم ۴۰۰ میلیون یورو در ایران است بنابراین در طول اجرایی شدن قراردادمان با ایران خودرو ۴۰۰ میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری خواهد شد.»

پژو برای نخستین بار است از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا میکند.

پژو برای نخستین بار است از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا میکند.

بر این اساس ایران خودرو و پژو با سرمایه گذاری مشترک ، شرکتی را با نام ایکاپ شکل داده اند این شرکت با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین تاسیس شده است.

تولید ۲۰۰ هزار مدل جدید شامل ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در سال از جمله مواردی است که بین طرفین توافق شده و قرار است از این میزان ۳۰ درصد به شبکه فروش پژو صادر شود.

مدلهای جدید پژو از پلت فرم جدید پی اف یک استفاده میکنند. شرکت پژو بر روی این پلت فرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) چهار خودرو خود را شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودروهای هاچ بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودروهای کراس اوور، پژو ۳۰۱ در بخش خودروهای سدان و سیتروئن الیزه را میسازد.

البته از بین این خودروها، پژو ۳۰۱ برای کشورهای در حال توسعه ساخته شده است و هم اکنون این محصول در شرکت دانگ فنگ چین تولید میشود.

پژو در گذشته حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشده بود و با این روش سودهای سرشاری را در همکاری با ایران نصیب خود کرده بود. در حالی که رقیب فرانسوی این شرکت یعنی رنو برای تولید خودرو در ایران سرمایه گذاری مستقیم کرده بود و به دلیل همین سرمایه گذاری و زیان ۵۰۰ میلیون یورویی در زمان تحریمها نتوانست بازار ایران را ترک کند. ولی پژو به راحتی این کار را کرد.

شرکت پژوسیتروئن هم اکنون توسط برخی رسانه های ایران متهم می شود با قرار داد جدیدش سر پوش روی غرامت ۴۲۷ میلیون یورویی به طرف ایرانی خود گذاشته است. خبرگزاری فارس گزارش داده «در قرارداد جدید ایران خودرو با پژو خبری از پرداخت این خسارت از سوی فرانسوی ها نیست».

با این همه پس از نزدیک به ۳۰ سال حضور در صنعت خودرو ایران برای اولین، پژو حاضر به سرمایه گذاری در شرکتی مشترک با ایران خودرو شده است.

البته در این شرکت مدیریت کماکان به صورت مشترک بین طرفین به طور مساوی تقسیم شده است از سوی دیگر سیستم فروش و خدمات پس از فروش و تولید، مستقیم توسط ایران خودرو اداره می شود و شرکت فرانسوی تنها وظیفه نظارت و انتقال دانش فنی را دارد.

منتقدان معتقد هستند این مورد سبب می شود کماکان مدیریت بازار در دست ایران خودرو باشد و شرکت ایران خودرو از ارائه جواب مناسب به مشتریان در زمان بحران طفره برود.

این افراد دلیل می آورند در زمان آتش سوزی گسترده پژو ۴۰۵ در ایران که صدها خودرو به دلیل مشکلات فنی در آتش می سوختند شرکت پژو قطعه معیوبی را به شرکت ایران خودرو فرستاده بود و شرکت ایران خودرو هم اقدام لازم برای فراخوان کردن خودروها را نکرده بود.

این در حالی است که در شرایط مشابه پژو در کشورهای دیگر اقدام به جمع آوری خودرو‌هایش می کرد.

هم اکنون پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که آخرین مدلهای پژو در ایران هستند، با کمترین کیفیت در بازار عرضه می شود و شرکت پژو هم چندان نظارتی روی کیفیت آنها ندارد.

XS
SM
MD
LG