لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

انتخابات آمریکا و آمارها


به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود شش هفته باقی است، انتخاباتی که بی‌تردید سرنوشت بسیاری و بویژه سرنوشت سیاسی دو رقیب نهایی در مسابقه رسیدن به کاخ سفید را رقم خواهد زد.

در این زمان اندک باقیمانده، نظرخواهی‌های گوناگون، تصاویری از احتمالات را ترسیم می کنند.

یک نطرخواهی مشترک شبکه ان بی‌سی و وال استریت جورنال که روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر، آخر شهریور ماه انتشار یافت، گفته است که حتی در یک مبارزه چهار نفری با حضور دو کاندیدای ضعیفتر و کاندیدای جمهوریخواه، هیلاری کلینتون نسبت به دونالد ترامپ از برتری ۶ درصدی برخوردار است.

دو هفته پیش از این در یک نظرخواهی مشترک دیگر توسط این دو رسانه معتبر که گری جانسون نامزد حزب «لیبرترین» و خانم دکتر جیل استاین کاندیدای حزب «سبز» را هم شامل می شد، خانم کلینتون در دو نوبت، یکی در اوایل ماه اوت با %۹ و دیگری در نیمه ژوییه با %۶ تفاوت در صدر کاندیداها قرار داشت.

دو استراتژیست فرد یانگ دمکرات و بیل مک اینتاف جمهوریخواه که با همکاری و به نمایندگی از جانب ان بی‌سی و وال استریت جورنال این نظرخواهی‌ها را انجام داده اند، می گویند که به رغم چند هفته نامطلوب در وضعیت هیلاری کلینتون، نشانه‌های پیروزی، جملگی به سود او هستند.

دونالد ترامپ از ماه اوت گذشته و به عبارتی در کمتر از دو ماه اخیر، فاصله خود را با خانم کلینتون کمتر کرده با اینحال به گفته « بیل مک اینتاف » استراتژیست جمهوریخواه، ترامپ در مسیر شکست حرکت می کند و تنها نکته امیدوارکننده برای او، دیدگاه اکثریت ضعیفی از رای دهندگان است که با او در این مورد هم عقیده اند که آمریکا موقعیت جهانی خود را از دست داده و نیاز به تغییر دارد.

یک نظرخواهی دیگر که در میان ارتشیان آمریکا انجام شده نشان می دهد که سربازان کشور دونالد ترامپ و یا حتا گری جانسون را به هیلاری کلینتون ترجیح می دهند.

روزنامه میلیتاری تایمز که این آمارگیری از ارتشیان را تهیه کرده و روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر - آخر شهریور ماه، همزمان با نظرخواهی مشترک ان بی‌سی و وال استریت جورنال انتشار داده، می گوید که نزدیک به %۴۰ نظامیان دونالد ترامپ و اندکی بیش از %۱۴ گری جانسون را به فرماندهی کل می پذیرند.

%۵.۵ از نظامیان هم برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشتند.

جالب آنکه در میان افسران ارتش، گری جانسون فرماندار پیشین ایالت نیومکزیکو با %۳۸.۶ بیش از کاندیداهای دو حزب عمده طرفدار دارد.

تعداد هواخواهان هیلاری کلینتون در میان فرهیختگان ارتش نزدیک به %۲۸ و دونالد ترامپ تنها %۲۶ است.

خانم دکتر جیل استاین هم تنها نیم درصد رای داشته است.

این نظرخواهی با شرکت ۲۲۰۰ تن از پرسنل ارتش آمریکا، بطور مشترک از سوی نشریه «میلیتاری تایمز» و مرکز پژوهش‌های مربوط به نظامیان پیشین و خانواده‌های آنان در دانشگاه سیراکیوز انجام شده است.

در این میان روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که کسانی که در گذشته به کمپین جمهوریخواهانی مانند جب بوش، جان کیسیک و کریس کریستی کمک مالی می کردند، اکنون بیشتر یه کمپ کلینتون نزدیکترند تا ترامپ.

مجموعه آنچه که از سوی نهادهای آموزشی و یا رسانه‌های گوناگون تا کنون عرضه شده بر احتمال پیروزی خانم کلینتون در انتخابات آینده تاکید دارند، با اینحال، نتیجه رای گیریها در نهایت می تواند تصویر دیگری ترسیم کند.

XS
SM
MD
LG