لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۰

اجرای طرح پیشگیری از «سوءاستفاده جنسی» از کودکان در خراسان شمالی


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

اداره کل بهزیستی استان خراسان شمالی اعلام کرد اجرای طرح پیشگیری از «سوء استفاده جنسی» از کودکان در مدارس این استان را در دستور کار خود قرار داده است.

ملیحه یغمایی٬ کار‌شناس مسئول کودکان و نوجوانان اداره کل بهزیستی خراسان شمالی روز سه‌شنبه ۲۹ دی در گفتگو با خبرگزاری مهر این خبر را اعلام کرده است.

وی گفته این طرح با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی به اجرا گذاشته خواهد شد.

یغمایی هدف از برگزاری این طرح را «آموزش مهارت خودمراقبتی، شناسایی و آگاهی از خطر، ارتقای توانایی مواجه و مقابله با پدیده آزار جنسی کودکان» اعلام کرده است.

آن‌طور که این کار‌شناس گفته دو اداره بهزیستی و آموزش و پرورش در انتظار تصویب این طرح در کارگروه بانوان و خانواده استانداری هستند.

وی همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه برای پرسنل اداره کل بهزیستی٬ مادران شاغل در اداره کل تبلیغات اسلامی و اعضای «مجمع زنان فرهیخته» استان خبر داده است.

این کار‌شناس به آمار‌های موجود در این زمینه در استان خراسان شمالی اشاره‌ای نکرده٬ اما گفته که «سوء استفاده جنسی از مشکلات مهم دانش آموزان در سنین بحرانی و نوجوانی» است.

این طرح یکی از معدود برنامه‌های عمومی و علنی سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش در زمینه کاهش آزار جنسی کودکان در ایران محسوب می‌شود.

آمار دقیقی از آزار جنسی کودکان در ایران در دسترس نیست و انتشار عمومی چنین آماری در جمهوری اسلامی به نوعی جزء خطوط قرمز سازمان‌ها و رسانه‌ها به شمار می‌رود.

تن‌ها در سال ۱۳۹۱ بود که اسماعیل احمدی مقدم٬ فرمانده وقت پلیس از ثبت ۹۰۰ پرونده تجاوز در سال ۱۳۹۰ خبر داده بود که حدود ۴۰‌ درصد آن مربوط به زنان و ۶۰‌ درصد هم مربوط به مردان (لواط) بود.

در‌‌‌ همان سال روزنامه «قانون» گزارشی در این زمینه منتشر و اعلام کرد منظور از «لواط» ٬ سوء‌استفاده جنسی مردان از کودکان زیر ۱۵ سال است.

این روزنامه بر همین اساس به نقل از مصطفی اقلیما٬ رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران هم اعلام کرد «آمار غیررسمی {لواط} بیشتر از این آمار {فرمانده پلیس} است.»

سال ۱۳۹۳ نیز جاوید سبحانی٬ عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفتگو با ایسنا اعلام کرده بود که «۳۲ درصد دختران راهنمایی و دبیرستان تجربه آزار جنسی را داشته‌اند.»

یکی از آخرین مورد گزارش‌ها درباره آزار جنسی کودکان در ایران مربوط به خرداد ماه سال گذشته است که یک معلم در غرب تهران به اتهام آزار جنسی شش کودک دادگاهی و محاکمه شد.

۱۴ اسفند ماه‌‌‌ همان سال نیز روزنامه شرق از آزار جسمی دو دختر سه و پنج ساله خبر داده بود که در بیمارستان لقمان بستری شده بودند.

XS
SM
MD
LG