لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

پلیس: با چکمه بلند در زمستان برخورد می شود


احمدرضا رادان:« به زودی طرح برخورد با «پوشش نامناسب زمستانی»، در تهران به اجرا درمی آيد.»
احمدرضا رادان:« به زودی طرح برخورد با «پوشش نامناسب زمستانی»، در تهران به اجرا درمی آيد.»

احمدرضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه اعلام کرد که به زودی طرح برخورد با «پوشش نامناسب زمستانی»، در تهران به اجرا درمی آيد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، احمد رضا رادان به خبرنگاران گفت که در راستای آنچه «ارتقای امنيت اجتماعی» خوانده شده، به زودی طرح برخورد با «بدحجابی، بدپوششی و پوشش نا مناسب زمستانی» در تهران به اجرا درمی آيد.


این نخستین بار است که طی سال های اخیر و همراه با طرح های پی در پی پلیس برای جلوگیری از پوشش مورد علاقه شهروندان، طرحی برای محدود ساختن لباس های زمستانی ایرانیان اجرا می شود.


این در حالی است که در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تمامی زنان ایرانی باید حتما آنچه «حجاب اسلامی» خوانده می شود را در زمان انتخاب لباس برای خود در نظر بگیرند.


برخوردهای پیاپی پلیس و نیروهای داوطلب بسیج که از مسلمانان تندرو تشکیل شده، با شهروندان به خاطر شکل لباسشان، بارها از سوی مدافعان حقوق بشر با انتقاد رو به رو شده است.


احمدضا رادان، افسر ارشد پلیس که از زمان به قدرت رسیدن در تهران، بارها طرح هایی علیه آزادی های فردی اجرا کرده است، روز شنبه گفت: «در طرح اخیر باهمه کسانی که ازچکمه های بلند و شلوارهای تنگ و چسبان استفاده می کنند برخورد می شود.»


احمد رضا رادان:««دراين طرح باهمه کسانی که ازچکمه های بلند و شلوارهای تنگ و چسبان استفاده می کنند برخورد می شود.»

آقای رادان گفت: «استفاده از کاپشن های کوتاه ومانتوهای کوتاه وتنگ که حداقل تا زانو را نپوشاند نيز مشمول اجرای طرح برخورد بدحجابی و بد پوششی قرار می گيرد.»


وی افزود: «استفاده از کلاه بدون روسری و مقنعه نيز ممنوع بوده و باهمه کسانی که از اين نوع پوشش استفاده نمايند برخورد می کنيم.»


طرح «ارتقای امنيت اجتماعی» به دليل برخورد خشن نيروی انتظامی با جوانانی که مطابق معيارهای مشخص نيروی انتظامی ايران «بد پوشش» خوانده می شوند، مورد انتقاد قشر وسيعی از جامعه ايران قرار گرفته است.


گزارش ها عکس ها و فيلم های ويديويی متعددی از برخوردهای خشونت آميز پليس با زنان در زمان اجرای نسخه تابستانی این طرح در اینترنت و موبایل ها منتشر شدند.


اخطار و کلاس درس


به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای انتظامی، تابستان سال جاری به نام مبارزه با بدحجابی و ارتقای امنيت اجتماعی به ۱۲۲ هزار نفر از زنان ايران در مورد آنچه بد حجابی خوانده می شود، تذکر دادند و هفت هزار نفر از آنها مجبور به حضور در کلاس هايی شدند تا احترام گذاشتن به «قوانين» را بياموزند.


آنچه که به عنوان «قوانین» در این کلاس های اجباری آموزش داده می شوند، در واقع دستوراتی هستند که به گفته روحانیون شیعه به عنوان «شرع یا قوانین شرعی» از دین اسلام استخراج شده اند.


بر اساس این «قوانین شرعی» که در واقع به معنای قوانین اسلامی است، زنان ایرانی باید همیشه در برابر مردی غیر از همسر، برادر و پدر، موهای خود را چه در داخل و چه در خارج از خانه بپوشانند.


آنها همچنین باید تمامی اندام خود را بپوشانند و به جز دست ها و پاها از مچ و گردی صورت، هیچ کجای بدنشان نباید دیده شود.


در حالی که به نظر می رسید همراستا با تغییر رویه برخی مدیران جمهوری اسلامی و دور شدن روشهایشان از تندروی های انقلابی، اجرای این قوانین نیز با اغماض دنبال می شود، نیروی انتظامی با طرح های پیاپی سعی کرد تا محدودیت لباس پوشیدن را به ویژه برای زنان گسترش دهد.


در عرف رایج ادبیات مقام های ایرانی، شخص «بدحجاب» به کسی گفته می شود که این قوانین را با دقت تمام اجرا نکرده باشد.


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی که همزمان با آغاز به کار دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به اين سمت منصوب شد، در در اواخر آذر ۱۳۸۵ در تشريح طرح مبارزه با بدحجابی اين نيرو گفته بود: «در هشت ماه اول سال ماموران ما يک ميليون و ۳۰۰ هزار مورد تذکر به بدحجابان داده اند که اگر نصف اين موارد را هم جدی حساب کنيم، يعنی در کشور ما حدود ۶۰۰ هزار بدحجاب وجود داشته است و نشان می دهد که بايد اين موضوع را يک پديده شايع اجتماعی حساب کنيم.»


در سه ماه اول سال ۱۳۸۶ دست کم ۵۰۰ واحد تجاری ، عرضه کنندگان پوشاک در اجرای طرح مبارزه با «بدحجابی» پلمپ شدند.


XS
SM
MD
LG