لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

واکنش وزارت كشور ایران به خبر تشكيل «جبهه سياسى» موسوی


يك روز پس از اعلام خبر تلاش براى تشكيل يك جبهه سياسى از سوى موسوى، يك مقام وزارت كشور مى گويد: گروه هاى متقاضى فعاليت سياسى با عنوان جبهه و يا ائتلاف بايد پروانه فعاليت دريافت كنند.

محمد عباس زاده مشكينى، مدير كل سياسى وزارت كشور كه دبيرى كميسيون ماده ۱۰ احزاب را بر عهده دارد گفته است: «گروه هاى متقاضى پروانده فعاليت سياسى صرفنظر از اين كه از عبارت جامعه، جبهه و ... به عنوان پسوند يا پيشوند عنوان گروه استفاده كنند، طبق قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها مصوب ‌٧ / ‌٦ / ‌١٣٦٠ قطعا بايد از كميسيون ماده ‌١٠ قانون پروانه فعاليت دريافت كنند.»

اظهارات اين مقام وزارت كشور در حالى بيان مى شود كه روز سه شنبه، حميدرضا فولادگر، عضو كميسيون ماده ۱۰ احزاب اعلام كرده بود كه فعاليت در قالب يك جبهه سياسى نيازى به دريافت مجوز ندارد.

مير حسين موسوى، نامزد معترض به انتخابات رياست جمهورى، روز ۱۵ تيرماه اعلام کرد كه تلاش می کند «با جمعى به صورت منظم و سامان يافته» كار كند و عليرضا بهشتى، مشاور او روز سه شنبه گفت: جبهه سياسى مير حسين موسوى به زودى تشكيل مى شود.

اين تصميم آقاى موسوى با مخالفت برخى گروه ها و رسانه هاى نزديك به اصولگرايان روبرو شده است و آنها اعلام كرده اند كه به دليل عملكرد اين نامزد معترض در نا آرامى هاى پس از انتخابات، نبايد به وى اجازه چنين كارى داده شود.

آقاى موسوى نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران را به دليل آنچه وى «تقلب گسترده» و «مهندسى آراء» خوانده است زير سوال برده و مى گويد كه دولت بر آمده از چنين نتيجه اى مشروعيت ندارد.

به رغم تاييد نتيجه انتخابات از سوى وزارت كشور و آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، آقاى موسوى از هواداران خود و معترضان خواسته است تا به صورت مسالمت آميز به نتيجه انتخابات اعتراض كنند.

«گروه هاى متقاضى پروانده فعاليت سياسى صرفنظر از اين كه از عبارت جامعه، جبهه و ... به عنوان پسوند يا پيشوند عنوان گروه استفاده كنند، طبق قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها مصوب ‌٧ / ‌٦ / ‌١٣٦٠ قطعا بايد از كميسيون ماده ‌١٠ قانون پروانه فعاليت دريافت كنند.»

مدیر کل سیاسی وزارت کشور
در راهپيمايى پس از اعلام نتيجه انتخابات كه در آن محمود احمدى نژاد فرد پيروز اعلام شد، صدها نفر بازداشت و مرگ حداقل ۲۰ نفر تاييد شده است. اين در حالى است كه مخالفان دولت شمار كشته شدگان را بسيار بيشتر از اين رقم مى دانند.

«فعاليت ۲۴۰ حزب در ايران»

مدير كل سياسى وزارت كشور در بخش ديگرى از سخنان خود علت لزوم دريافت مجوز براى تشكيل «جبهه» را به اين خاطر دانسته است كه به گفته وى، «در روند فعاليت خود از حمايت قانون و نهادهاى قانونى برخوردار باشند و داوطلبان عضويت در آن گروه نيز براى همكارى توجيه و اطمينان داشته باشند كه رفتارشان در چارچوب قانون است.»

وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه تا كنون بيش از ۲۴۰ حزب پروانه فعاليت گرفته اند. این در حالی است که اين وزارتخانه در باره فعاليت تشكل هاى سياسى نزديك به اصولگرايان نظير جبهه پيروان خط امام و رهبرى كه متشكل از ۱۴ گروه و حزب است و همچنين جامعه روحانيت مبارز كه پروانه فعاليت از وزارت كشور ندارند سكوت كرده است.

تشكيل يك جبهه سياسى از سوى مير حسين موسوى با استقبال احزاب و گروه هاى اصلاح طلب روبرو شده و در اين زمينه سخنگوى حزب كارگزاران سازندگى گفته است: اين حزب از ابتدا جزو پيشنهاددهندگان تشكيل چنين جبهه اى به موسوى بوده و اكنون هم از اين اقدام استقبال مى كند.

حسين مرعشى به خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است: اين جبهه بايد به احقاق حقوق ملت، آزادى هاى مردم و حق آنها در انتخاب سرنوشت كه در قانون اساسى بر آن تصريح شده، بپردازد و پاسخگويى مسئولان و صاحبان قدرت به مردم را مطالبه و پيگيرى كند.

مصطفى كواكبيان، دبير كل حزب مردمسالارى نيز گفته است كه حزب وى از اولين تشكل هاى جبهه سياسى مير حسين موسوى خواهد بود و افزوده كه از تشكيل اين جبهه حتى طرفداران احمدى نژاد بايد استقبال كنند.
XS
SM
MD
LG