لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

بهشتى: خاتمى و كروبى عضو تشكيلات راه سبز اميد هستند


مشاور ارشد مير حسين موسوى با اعلام اينكه محمد خاتمى و مهدى كروبى عضو شوراى مركزى تشكيلات «راه سبز اميد» هستند گفت كه عملى كردن تمام ظرفيت هاى قانون اساسى از اهداف این تشکل است.

عليرضا بهشتى در گفت و گوى تفصيلى با خبرگزارى كار ايران، ايلنا، علت شكل گيرى چنين تشكلى را «استيفاى حقوق مردم و تحقق مطالبات» آنها پس از انتخابات دهم رياست جمهورى عنوان كرد.

وى گفت: «اين نيروهايى كه به ميدان آمدند و براى مطالبات به حق خود تلاش كردند نمى توان از آنها براى يك دوره كوتاه انتخابات انتظار داشت كه در ميدان باشند و از مشاركت آنها براى پيشبرد اهداف متصور استفاده نكرد.»

مير حسين موسوى ۱۵تيرماه گذشته اعلام كرد كه دولت محمود احمدى نژاد مشروعيت سياسى ندارد و گفت كه براى پيگيرى خواسته مردم «تصميم و تلاش دارم كه با جمعى به صورت منظم و سامان يافته كار كنم و از اول هم عادت به كار فردى و تك‌ نفره نداشتم.»

اين نامزد معترض مى گويد كه در انتخابات رياست جمهورى سال جارى تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته و دولت دهم مشروعيت ندارد چون آراى مردم را ندارد.

بر اساس آمارهاى رسمى، اعتراض هاى خيابانى به نتايج انتخابات در دو ماه گذشته حداقل ۳۰ كشته بر جاى گذاشته است و اين در حالى است كه كميته مشترك كروبى و موسوى براى پيگير حوادث پس از انتخابات از قتل حداقل ۶۹ نفر خبر داده اند.

آقاى بهشتى با اشاره به شوراى مركزى تشكيلات «راه سبز اميد» گفت: شوراى مركزى كوچك خواهد بود و احتمالا از پنج يا شش نفر تشكيل مى شود كه آقايان خاتمى و كروبى از جمله آنها هستند.
صدها نفر از فعالان سياسى، مدنى و مردم عادى نيز در جريان نا آرامى هاى پس از انتخابات بازداشت شده اند.

تشكيلات «راه سبز اميد»

عليرضا بهشتى در باره علت راه اندازى تشكيلات سياسى و نه حزب يا جبهه از سوى مير حسين موسوى گفته است كه احزاب و جبهه هاى سياسى ايرادات خود را دارند و افزوده است: اين نهضت فراگير به اين معناست كه در واقع مى توانند اقشار مختلف جامعه و تفكرات مختلف جامعه را در بر بگيرد.

وى اظهار داشت: اين نهضت «همچنين به لحاظ جغرافيايى محدوديتى ندارد و در سراسر ايران مى تواند شكل بگيرد چنانكه در طول انتخابات هم گام هاى اوليه شكل گيرى نهضت فراگيرى به طور طبيعى برداشته شد.»

مشاور ارشد موسوى در باره ساختار اين تشكيلات گفته است: «در اين شبكه اجتماعى شوراى مشورتى و كميته هاى مختلفى وجود دارد.
كميته ها زير مجموعه شوراى مشورتى نيستند و كار خود را انجام مى دهند. دبيرخانه اى هم شكل گرفته كه اركانش را كم كم سامان مى دهد.»

آقاى بهشتى با اشاره به شوراى مركزى تشكيلات «راه سبز اميد» گفت: شوراى مركزى كوچك خواهد بود و احتمالا از پنج يا شش نفر تشكيل مى شود كه آقايان خاتمى و كروبى از جمله آنها هستند.

مهدى كروبى در حال حاضر دبير كل حزب اعتماد ملى است و محمد خاتمى نيز در راس مجمع روحانیون مبارز قرار دارد که در آن روحانیون برجسته ای حضور دارند.

مهدى كروبى، نامزد معترض انتخابات، و محمد خاتمى، رييس جمهور سابق ايران، در ماه هاى اخير به شدت به عملكرد نيروهاى امنيتى و دولتى عليه معترضان به نتيجه انتخابات حمله كرده و سلامت برگزارى انتخابات را زير سوال برده اند.

آقاى خاتمى حوادث پس از انتخابات را «كودتاى مخملى» از سوى نظام جمهورى اسلامى توصيف كرده است.

مهدى كروبى نيز به افشاگرى هاى متعدد در باره آنچه كه «شكنجه»، «تجاوز» به برخى از دختران و پسران بازداشت شده در جريان اعتراض هاى خيابانى و همچنين كشته شدن تعدادى از آنها در زندان هاى جمهورى اسلامى دست زده است.

اين اعتراض ها از سوى شخصيت هاى برجسته اصلاح طلب در حالى صورت مى گيرد كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، حمايت كامل خود را از سياست ها و عملكرد محمود احمدى نژاد، رييس دولت نهم، اعلام كرده است.
XS
SM
MD
LG