لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

ايران، پاکستان را به «پناه دادن به تروريست‌ها» متهم کرد


وزارت امور خارجه ایران با احضار کاردار پاکستان نسبت به «استفاده تروريست ها و اشرار از خاک پاکستان» برای حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان اعتراض کرد.

بر اساس گزارش خبرگزارى‌هاى ايران، به دنبال کشته ‌شدن جمعى از فرماندهان سپاه پاسداران در حمله انتحارى روز یکشنبه در استان سيستان و بلوچستان، کاردار سفارت پاکستان در تهران در غياب سفير اين کشور به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد.

تهران پيشتر نيز از پاکستان به دليل آنچه «استفاده گروه‌هاى تروريستى و اشرار از خاک اين کشور عليه جمهورى اسلامى» عنوان کرد، انتقاد کرده بود.

از سوى ديگر محمود احمدى‌نژاد نيز روز يکشنبه در سخنانى از دولت پاکستان خواست، « در دستگيرى عوامل اصلى اين حوادث تروريستى بيش از اين معطل نکند.»

وى افزود: «ما شنيده‌ايم که برخى از ماموران در پاکستان با عوامل اصلى اين حوادث تروريستى همکارى مى‌کنند و اين را حق خود مى‌دانيم که اين جنايتکاران را از آنها مطالبه کنيم.»

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در جريان يک حمله انتحارى در استان سيستان و بلوچستان که در حين برگزارى يک نمايشگاه محلى و با حضور چند تن از فرماندهان ارشد سپاه صورت گرفت، ۴۲ نفر از جمله جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران کشته شدند.

خبرگزاری «مهر» تعداد تلفات این حادثه را تا یکشنبه شب ۴۹ نفر اعلام کرده است.

به گفته محمد مرزيه، دادستان زاهدان، گروه عبدالمالک ريگى مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است.

يک وبلاگ منتسب به گروه جندالله به رهبرى عبداالمالک ريگى نيز ساعاتى پس از اين حمله ضمن بر عهده گرفتن مسئوليت آن اعلام کرد:« يکى از اعضاى گروه جندالله با اجراى عمليات استشهادى در شهر سرباز دهها تن از فرماندهان سپاه پاسداران و بسيج و مسئولان وزارت اطلاعات را به قتل رسانده است».

در بيانيه گروه ريگى، اين حمله انتحارى «پاسخى به جنايات بى‌وقفه رژيم در بلوچستان» و از جمله اعدام‌هاى اخير در طول يک سال گذشته عنوان شده است.

از سوى ديگر فرمانده نيروى زمينى سپاه در سخنانى با بيان اينکه «گروهک‌هاى وابسته به استکبار جهانى که به کشورهاى همسايه خزيده‌اند، مسئوليت اين اقدام تروريستى را برعهده گرفته‌اند» از پاسخ «سخت و دندان شکن سپاه به اين گروهک» خبر داد.

سردار محمد پاکپور افزود: «اقداماتى از اين دست حکايت از آن دارد که استکبار به دنبال وارد کردن خدشه به وحدت مردم کشور با نفوذ در گروه‌هاى خودفروخته در مناطق مرزى است.»

وى با در تشريح نحوه انجام حمله انتحارى روز يکشنبه گفت: « در جريان برگزارى پنجمين همايش قبايل و طوايف در منطقه پيشين بود که صبح امروز عامل انتحارى خود را به سردار شوشترى در سالن برگزارى اين همايش رساند و وى را به همراه ۳۰ نفر از حاضرين به شهادت رساند.»

در اين ميان ايالات متحده آمريکا با محکوم کردن حمله انتحارى روز يکشنبه در استان سيستان و بلوچستان ادعاى برخى مقام‌هاى جمهورى اسلامى را در باره دخالت اين کشور در اين گونه حوادث «کاملاً نادرست» خواند.

على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى، ساعاتى پس ازاين انفجار به خبرنگاران گفته بود: «اقدامات تروريستى اخير سيستان و بلوچستان را نتيجه اقدامات آمريکا مى‌دانيم. اين نشانه خصومت آمريکایی‌ها با کشور ماست.»

استان سیستان و بلوچستان در سال های اخیر صحنه نا آرامی و خشونت های ناشی از بمبگذاری انتحاری گروه عبدالمالک ریگی و درگیری میان نیروهای نظامی با قاچاقچیان مواد مخدر و گروه هایی که «اشرار» خوانده می شوند، بوده است.

در جریان این نا آرامی ها و درگیری های مسلحانه دهها تن از طرفین کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG