لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

رایزنی کلینتون با رهبران اروپا درباره موضوع هسته‌ای ایران


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده در حاشیه مراسم سالگرد فروپاشی دیوار برلین با رهبران اروپا و روسیه درباره برنامه اتمی ایران رایزنی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا سفر یازده روزه خود به کشورهای اروپایی و آسیایی را روز یکشنبه آغاز کرد.

وی در نخستین مرحله از سفر خود بامداد روز یکشنبه وارد برلین شد، تا علاوه بر دیدار با مقام‌های آلمانی، در مراسم بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین نیز شرکت کند.

همزمان با ورود خانم کلینتون به برلین مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی از دریافت پاسخ مثبت ایران به پیشنهادی در خصوص فرستادن اروانیوم غنی‌شده این کشور به کشورهای دیگر برای غنی‌سازی بیشتر قطع امید خواهد کرد.

بر اساس پیشنهاد قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها آمریکا که در قالب پیش‌نویس توافق‌نامه وین مطرح شده است، تهران باید حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد، تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در راکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران تحویل بگیرد.

ایران تاکنون پاسخ نهایی به این پیشنهاد نداده و تنها پیش از ارائه آنچه پاسخ اولیه تهران به پیشنهاد وین نام گرفت، اعلام کرد که با چارچوب کلی این توافق موافق است اما خواستار تغییرات زیادی در آن است.

در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه برسد که پاسخ ایران به چنین پیشنهادهایی منفی است، راه برای تشدید مجازات‌های جمهوری اسلامی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار خواهد شد.

حتی دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه هم که کشورش پیشتر با تشدید تحریم‌های ایران مخالفت می‌کرد، به تازگی اعلام کرده است، اگر ایران درباره برنامه اتمی‌اش گام‌های سازنده برندارد، کرملین تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی را مدنظر قرار خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی راعلیه ایران برقرار کرده است.

هر چند شرکت در بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین در روز دوشنبه مهم‌ترین دلیل اقامت دوروزه هیلاری کلینتون در برلین اعلام شده است، اما در دیدار وی با مقام‌های آلمانی و نیز رهبران و وزرای امور خارجه سایر کشورها که در این مراسم شرکت خواهند کرد، موضوع هسته‌ای ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در مراسم سالگرد فروریختن دیوار برلین علاوه بر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، دمیتری مدودف رییس جمهور روسیه، نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا هم شرکت می‌کنند.

همه این کشورها در گفت و گوها بر سر برنامه اتمی ایران مشارکت دارند و به گفته مقام‌های آمریکایی موضوع هسته‌ای ایران در راس گفت و گوهای کلینتون و رهبران این کشورها قرار دارد.

دولت ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند، حمایت سایر کشورها از جمله روسیه و چین را نیز برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی جلب کند.

خانم کلینتون هفته گذشته پس از دیدار با گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به درخواست ایران برای تغییر در متن پیش‌نویس توافق‌نامه وین گفته بود: «اکنون لحظه‌ای تعیین کننده برای ایران است و ما از این کشور می‌خواهیم که این پیشنهاد را همانطور که هست بپذیرد».

کره شمالی موضوع اصلی سفر آسیایی کلینتون

هیلاری کلینتون روز دوشنبه از برلین راهی سنگاپور خواهد شد تا در نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیا- پاسیفیک شرکت کند. خانم کلینتون همچنین از کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی نیز دیدار خواهد کرد.

مهم‌ترین دستور کار سفر آسیایی وزیر امور خارجه آمریکا رایزنی درباره برنامه اتمی کره شمالی اعلام شده است.

کره شمالی پیشتر از استیون بوسوورث نماینده ویژه ایالات متحده برای سفر به این کشور دعوت کرده بود، اما آمریکا می‌گوید، تنها در صورتی این دعوت را می‌پذیرد که کره شمالی به گفت و گوهای شش جانبه بر سر برنامه اتمی‌اش بازگردد.

پیونگ‌یانگ در ماه آوریل سال جاری میلادی در واکنش به اعتراض‌های بین‌المللی نسبت به آزمایش موشک‌های دوربرد توسط این کشور از این گفت‌وگوها خارج شده و برنامه اتمی نظامی خود را از سر گرفته است.
XS
SM
MD
LG