لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

پاکستان خواستار شفافیت بیشتر استراتژی آمریکا در مورد افغانستان شد


کنفرانس مشترک خبری نخست وزیران پاکستان و بریتانیا در لندن
کنفرانس مشترک خبری نخست وزیران پاکستان و بریتانیا در لندن
نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه در کنفرانس مشترک خبری با گوردون براون نخست وزیر بریتانیا، خواستار شفاف‌سازی بیشتر در مورد استراتژی نظامی جدید آمریکا در افغانستان شد.

اظهارات یوسف‌رضا گیلانی همزمان با افزایش نگرانی‌های دولت پاکستان در مورد اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان است چرا که دولت پاکستان معتقد است این موضوع ناامنی و بی‌ثباتی در مناطق مرزی این کشور را افزایش خواهد داد.

پاکستان از سوی آمریکا و متحدانش تحت فشار است تا مبارزه با طالبان و گروه‌های شورشی دیگر را در مناطق مرزی افزایش دهد، اما در عین حال هنوز در مورد پیامدهای استراتژی جدید آمریکا در افغانستان مطمئن نیست و در خصوص نحوه هماهنگی با آن تصمیم نگرفته است.

در همین زمینه یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه گفت: «ما در حال بررسی استراتژی جدید آمریکا هستیم و خواستار شفاف‌سازی بیشتر در مورد جزئیات آن هستم.»

اشاره آقای گیلانی به اعلام استراتژی اخیر پرزیدنت اوباما برای اعزام ۳۰ هزار نظامی بیشتر به افغانستان است.

نخست‌وزیر پاکستان افزود که ژنرال استانلی مک کریستال سر فرمانده نظامیان آمریکایی و نیروهای ناتو مستقر در افغانستان برای گفت‌وگو در زمینه همکاری‌های نظامی بین دو طرف به زودی به پاکستان سفر خواهد کرد.

آقای گیلانی ادامه داد که پس از این مذاکرات دولت پاکستان نحوه و میزان هماهنگی خود با استراتژی جدید آمریکا را اعلام خواهد کرد.

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه پاکستان از تصمیم آمریکا برای افزایش نیرو و تشدید عملیات علیه طالبان استقبال نشده است. دولت پاکستان معتقد است که تشدید عملیات علیه طالبان در افغانستان باعث خواهد شد که تعداد بیشتری از افراد این گروه به نواحی مرزی پاکستان عقب‌نشینی کرده و اوضاع بحرانی این مناطق را بی‌ثبات‌تر کنند.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین در کنفرانس خبری روز پنجشنبه در لندن گفت که «راه حل بحران افغانستان اقدامات نظامی نیست و بنابراین باید یک راهکار دراز مدت برای خروج نیروهای خارجی از این کشور در نظر گرفته شود».

دولت‌های آمریکا و بریتانیا از پاکستان خواسته‌اند که مبارزه خود با گروه‌های مسلح و از جمله طالبان را که در نوار مرزی این کشور مستقر هستند، تشدید کند. اما در چند سال گذشته تحت تأثیر همکاری دولت پاکستان با کارزار غرب در افغانستان نا امنی و حملات مسلحانه در داخل پاکستان افزایش یافته است.

آقای گیلانی در سخنان روز پنجشنبه در لندن آشکارا موضع گوردون براون را به چالش کشید و گفت بعید است که رهبران القاعده در خاک پاکستان باشند.

این جملات پاسخ صریحی بود به اظهار نظر روز یکشنبه نخست‌وزیر بریتانیا که از پاکستان خواسته بود تعقیب و دستگیری رهبران القاعده را جدی بگیرد.

نخست وزیر پاکستان گفت که این کشور دستگاه اطلاعاتی نیرومند و کارآمدی دارد و با دولت آمریکا در زمینه‌های نظامی و اطلاعاتی همکاری نزدیکی دارد. وی افزود: هر گونه اطلاعاتی که کشورهای دیگر در این زمینه دارند باید در اختیار پاکستان قرار بگیرد.

گوردون براون روز یکشنبه همچنین گفته بود که «بخش اعظم عملیات تروریستی که علیه بریتانیا انجام می‌شود در خاک پاکستان طراحی و هدایت می‌شود» که نخست‌وزیر پاکستان با رد این ارزیابی گفت: بخش اعظم این گروه‌ها اکنون در افغانستان مستقر هستند و این نشان می‌دهد که اقدامات دولت پاکستان مؤثر بوده است.

درجریان گفت‌وگوهای روز پنجشنبه بین نخست وزیران بریتانیا و پاکستان، دولت بریتانیا متعهد شد که بر حجم کمک‌های مالی خود برای تأمین امنیت در مرزهای پاکستان بیافزاید.
XS
SM
MD
LG