لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

يمن: مدارکی دال بر حمايت ايران از شورشيان شيعه در اختيار داريم


تصویر ویدئویی منتشر شده توسط طرفداران گروه «الحوثی» که نشان می دهد شورشیان شیعه یک خودروی نیروهای عربستان را به غنیمت گرفته اند.
تصویر ویدئویی منتشر شده توسط طرفداران گروه «الحوثی» که نشان می دهد شورشیان شیعه یک خودروی نیروهای عربستان را به غنیمت گرفته اند.
يکی از مقامات يمن می گويد صنعا مدارکی در دست دارد که نشان می دهد جمهوری اسلامی از شورشيان شيعه حمايت می کند. اين مقام مسئول همچنين می گويد شورشيان حوثی، با گروه القاعده ارتباط دارند.

علی محمد الآنسی، رييس بخش امنيت داخلی و نيز رييس دفتر رياست جمهوری يمن، در گفت وگويی با خبرگزاری آسوشيتد پرس تصريح کرده است: صنعا مدارکی در دست دارد که دخالت جمهوری اسلامی در شمال يمن را نشان می دهد.

آقای الآنسی می گويد يمن مدارک و نشانه هايی در دست دارد که دخالت ايران را نشان می دهد، ولی او نمی تواند جزييات اين اطلاعات و مدارک و يا نوع اين دخالت ها را، با رسانه ها مطرح کند.

علی محمد الآنسی در منامه، پايتخت بحرين اين گفت وگو را در حاشيه کنفرانس امنيتی منطقه انجام داده است. کنفرانسی که وزير خارجه جمهوری اسلامی، منوچهر متکی هم در آن حضور دارد.

يمن سه ماه پيش اعلام کرد يک کشتی را که حامل سلاح و مهمات برای شورشيان حوثی بوده را، توقيف کرده و خدمه ايرانیِ کشتی را بازداشت کرده است. تهران می گويد اين گزارش ساختگی است و صحت ندارد.

علی محمد الآنسی، رييس بخش امنيت داخلی بحرين می گويد اين گزارش درست است و کشتی ياد شده، ايرانی بوده است. وی حاضر نشده توضيحات بيشتری بدهد.

وی همچنين می گويد يک شبه نظامی شهروند عربستان سعودی که در درگيری ها دستگير شده و به رياض تحويل داده شده، از ارتباط شورشيان حوثی با گروه القاعده خبر داده است. اين در حالی است که گروه القاعده بيشتر از مسلمانان سنی تشکيل شده که علی القاعده نبايد با شيعيان اهداف مشترک داشته باشند.

حوثيان که از شعيان زيدی يمن هستند، دولت يمن و علی عبدالله صالح، رييس جمهوری آن کشور را متهم می کنند که با نزديکی با عربستان سعودی، موجبات گسترش وهابيت را فراهم می کند.

دولت يمن پيشتر و از زمان شروع درگيری های نظامی در شمال آن کشور با شورشيان حوثی، که حدود چهارماه از آن می گذرد، چند بار جمهوری اسلامی را به حمايت از شورشيان متهم کرده بود که با تکذيب تهران همراه شد.

به گزارش آسوشيتد پرس، دولت يمن پيشتر با استناد به اين که سياست ايران حمايت از اقليت شيعه در کشورهای منطقه است، اين اتهام را مطرح کرده بود اما حتی مقامات آمريکايی گفتند هيچ مدرکی از اين که تهران حمايتی از شيعيان حوثی داشته باشد، در دست ندارند.

جمهوری اسلامی هر چند هرگونه دخالت را رد کرده، اما در همين حال، خواستار پايان دادن به درگيری نظامی در شمال يمن، و حل مسئله با استفاده از گفت وگو، شده است.
XS
SM
MD
LG