لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

افزایش فشارها برای «محدود کردن منتقدان در دانشگاه‌ها»


گزارش‌ها از ايران حاکی از تذکر دولت محمود احمدی‌نژاد به تشکل‌های استادان دانشگاه‌ها و دو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شريف است.

به نوشته روزنامه اعتماد، غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزير علوم و آموزش عالی و دبير هيئت مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهيان، روز شنبه گفت که فعاليت انجمن اسلامی مدرسين مشروط شده است و مسئولان فرهنگی اين وزارتخانه به انجمن اسلامی دانشگاه‌های تهران و شريف هم هشدارهای جدی داده‌اند.

وی انجمن‌های اسلامی دانشجويان دانشگاه های تهران و صنعتی شريف را تهديد کرد و از آنها خواست تا «به قانون گردن بنهند تا هيئت نظارت مجبور به اخذ تصميمات ديگری نشود.»

این مقام وزارت علوم توضيح بيشتری در مورد اين تصميمات نداد.

در اين خصوص، روزنامه اعتماد با يادآوری رويدادهای مشابهی که در روند محدوديت‌ها و در برخی موارد، تعطيلی بسياری از تشکل‌های دانشجويی، در چند سال گذشته اتفاق افتاده است، نوشت: « تحرکات اخير هيئت‌های نظارت بر دانشگاه‌ها در ادامه سياست محدود کردن منتقدان در دانشگاه است».

در بيش از هفت ماهی که از آغاز اعتراضات خيابانی مخالفان دولت می‌گذرد، دانشجويان و استادان دانشگاه‌ها همانند ساير بخش‌های معترض جامعه ايران با فشارهای امنيتی و قضايی مواجه بوده‌اند.

در کنار حملات نيروهای لباس شخصی يا ضد شورش به دانشگاه‌های مختلف ايران، روزی نيست که خبری در مورد بازداشت يک يا چند دانشجو و يا بازداشت و اخراج يک استاد دانشگاه در سايت‌های مخالفان دولت منتشر نشود.

در اين ارتباط، اعلام شده است که پرونده ۲۰ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث دانشگاه اصفهان به دادگاه تجديد نظر فرستاده شده و پرونده ۲۰ نفر ديگر از دانشجويان نيز در دادگاه انقلاب در حال رسيدگی است.

همچنين ۱۵ تن از دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد به محروميت از تحصيل و تبعيد به واحد دانشگاهی ديگر روبه‌رو شدند.

اين اقدامات اعتراض دانشجويان و استادان دانشگاه‌ها را به دنبال داشته است.

از جمله برخی از سايت‌های اصلاح‌طلب خبر دادند که ده‌ها تن از دانشجويان دانشکده ادبيات علامه طباطبايی روز يکشنبه در اعتراض به اخراج مرتضی مرديها، استاد فلسفه اين دانشگاه، تجمع کردند.

در همين حال، انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير در بيانيه‌ای با محکوم کردن صدور حکم زندان برای مجيد توکلی، فعال دانشجويی اين دانشگاه، و ساير فعالان دانشجوی زندانی، خواستار آزادی تمامی آنان شد.
XS
SM
MD
LG