لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

وزیر امور خارجه روسیه: نمی‌توان تا ابد منتظر ایران ماند


سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون در لندن در باره مساله هسته ای ایران گفت و گو کردند.
سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون در لندن در باره مساله هسته ای ایران گفت و گو کردند.
وزیر امور خارجه روسیه با بیان این که از واکنش ایران نسبت به پیشنهادی در زمینه مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای «دلسرد» شده، گفته است، نمی‌توان برای حل مساله هسته‌ای ایران «تا ابد» منتظر ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، که برای شرکت در کنفرانس افغانستان در لندن به سر می‌برد، روز چهارشنبه پس از دیدار با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود، در سخنانی در باره تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای ایران اظهار داشت: « روشن است که نمی‌توان تا ابد صبر کرد.»

وی که در گفت و گو با تلویزیون دولتی روسیه سخن می‌گفت، با اشاره به پیشنهاد قدرت‌های بزرگ به ایران در مورد مبادله اورانیوم غنی‌شده این کشور با سوخت مورد نیز رآکتور تحقیقاتی تهران افزود: « از این که ایران واکنش سازنده‌ای در قبال این پیشنهاد نداشته است، دلسرد شده‌ایم.»

بر اساس این گزارش اظهارات وزیر امور خارجه روسیه از ناخرسندی روز افزون این کشور نسبت به خودداری ایران از پذیرفتن پیشنهادی حکایت می‌کند که به موجب آن قرار بود، اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به میله‌های سوخت هسته‌ای به روسیه و فرانسه ارسال شود.

چند روز پیش نیز سرگئی لاوروف با ابراز تاسف از «پاسخ به ظاهر منفی ایران» به این پیشنهاد گفته بود: « ما متاسفیم که ایران، چنانکه پیداست، موافق فرمولی که برای تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شده، نیست.»

از سوی دیگر روز سه‌شنبه خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود، سفر سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به روسیه که قرار بود، روز پنج‌شنبه آغاز شود، به تعویق افتاده است. با این حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تعویق این سفر را بی ارتباط با اظهارات تازه وزیر امور خارجه روسیه ارزیابی کرده است.

در همین حال یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفت و گوهای روز چهارشنبه هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف در باره مساله هسته‌ای ایران را «بسیار سازنده و سودمند» خوانده است.

به گفته این مقام آمریکایی، وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه در باره راه‌های اعمال فشار بیشتر به ایران از جمله در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد با هم تبادل نظر کرده‌اند.

روسیه که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد، هر چند پیشتر با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است، اما احتمال تشدید تحریم‌ها را از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد منتفی ندانسته است.

ایالات متحده آمریکا از ماه‌ها پیش برای جلب حمایت روسیه به منظور تشدید تحریم‌های جهانی علیه‌ ایران تلاش می‌کند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تا پایان سال گذشته میلادی به ایران فرصت داده بود، تا بر سر برنامه هسته‌ای خود با جامعه جهانی همکاری کند.

کشورهای غربی می‌گویند، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند، در چارچوب برنامه اتمی خود به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد. ایران این اتهام را رد می کند.

پیشتر یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا از تلاش این کشور برای صدور قطعنامه تازه‌ای از سوی شورای امنیت با هدف اعمال فشار بیشتر به ایران خبر داده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به درجریان بودن اقداماتی در نیویورک گفته است: « شرکای ما هم اکنون از لزوم اتخاذ تدابیر تازه‌ای در شورای امنیت به منظور حرکت در جهت تامین اهداف جامعه جهانی سخن می‌گویند».

چند روز پیش هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود، در صورتی که نتواند، صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود را ثابت کند، با تحریم‌های تازه‌ای روبرو خواهد شد.

هر چند شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است، با این حال جمهوری اسلامی همچنان به برنامه اتمی خود و به ویژه غنی‌سازی اورانیوم که می‌تواند برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیز به کار رود، ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG