لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

جبهه مشارکت توقيف اعتماد، ايراندخت و سينا را محکوم کرد


لوگوی مشارکت
لوگوی مشارکت
جبهه مشارکت با صدور بیانیه‌ای توقیف روزنامه‌ اعتماد و لغو امتیاز هفته‌نامه‌های ایراندخت و سینا را محکوم کرد و تعطیلی این نشریه‌ها را گواهی دیگر بر «استبدادی» بودن حکومت دانست.

روز دوشنبه هیات نظارت بر مطبوعات روزنامه اعتماد، از معدود روزنامه‌های اصلا‌ح‌طلب باقی‌مانده، و هفته‌نامه‌های ایران‌دخت به مدیر مسئولی فاطمه کروبی و هفته‌نامه استانی سینا را لغو پروانه کرد.

جبهه مشارکت در بیانیه خود تاکید کرده است که تعطیلی این سه نشریه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات، گامی دیگر برای گسترش «فضای سانسور» و «خفقان خبری» است که به گفته این حزب با چند اصول قانون اساسی «مغایرت کامل» دارد.

جبهه مشارکت با بیان اینکه توقیف این نشریه‌ها با استناد به قانون مطبوعات «توجیه» نمی‌شود، تصریح می‌کند: «همه اهل نظر و مطبوعات نیت پنهان و علت واقعی چنین اقدامی را بخوبی در می‌یابند چرا که تیغ نظارت حذفی این هیات از زمان روی کارآمدن دولت احمدی نژاد در سال ۸۴ و به ویژه پس از رخداد کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد همواره متوجه مطبوعاتی بوده است که رویکرد انتقادی به دولت و شخص رئیس دولت داشته‌اند.»

عمده‌ترین حزب اصلاح‌طلب ایران که همچنان چند تن از اعضای ارشد آن و از جمله محسن میردامادی، دبیرکل این حزب، در زندان به سر می‌برند، با اشاره به توقیف مطبوعات، «زندانی کردن ده‌ها روزنامه‌نگار» و «انحصار حکومتی صدا و سیما و خبرگزاری‌ها» این پرسش را پیش کشیده است که آیا این اقدامات «معنایی جز استبداد می‌دهد؟»


جبهه مشارکت در ادامه با بامحکوم کردن توقیف روزنامه‌ اعتماد، و لغو پروانه‌ هفته‌نامه‌های ایران‌دخت و سینا به «همه قوا و نهادهای حاکم» هشدار داده است که « سرانجام این مسیر به ناکجا آباد است.»

هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه با استناد به ماده ۶ قانون مطبوعات روزنامه اعتماد را توقیف کرد.

«تحریص‌ و تشویق‌ افراد و گروه‌ها به‌ ارتکاب‌ اعمالی‌ علیه‌ امنیت‌، حیثیت‌ و منافع‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در داخل‌ یا خارج»، « فاش‌ نمودن‌ و انتشار اسناد و دستورها و مسائل‌ محرمانه»،‌ «پخش‌ شایعات‌ و مطالب‌ خلاف‌ واقع‌» و « افترا به‌ مقامات‌، نهادها، ارگان‌ها» از جمله موارد ممنوعه‌ای است که در این ماده درج شده است.

هیات نظارت بر مطبوعات همچنین با استناد به ماده ۱۱ قانون مطبوعات هفته‌نامه ایران‌دخت به صاحب امتیازی فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی و نشریه استانی سینا را لغو امتیاز کرد. ماده ۱۱ قانون مطبوعات به صلاحیت مدیر مسئول و صاحبان امتیاز جراید اختصاص دارد.

فاطمه کروبی در واکنش به لغو امتیاز هفته‌‌نامه ایراندخت، ضمن اینکه اعلام کرده نسبت به این تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات شکایت خواهد کرد، به شدت از محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، انتقاد کرده است.

فاطمه کروبی کروبی در نامه سرگشاده خود که ۱۱ اسفند منتشر شده نوشت: «متاسفم که باید بگویم مجله ایران‌دخت با پیشنهاد فردی بسته شد که علی رغم ادعاهایش مبنی بر آنکه با فرهنگ دموکراسی آشنایی دارد هیچ اعتقادی به آزادی ندارد . مجله ایران‌دخت با پیشنهاد جناب محمد علی رامین بسته شد که دو روز قبل از آنکه چنین تصمیمی اعلام شود طی تماس تلفنی با اینجانب با ادبیاتی زشت و ناپسند گفتند "‌اگر آقای کروبی در هر کشور دیگری بود باید اعدام می‌شد".»
XS
SM
MD
LG