لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای بازدید از بازداشتگاه‌های ايران


عیسی سحرخیز، معاون مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران اصلاحات به نمایندگی از زندانیان سیاسی در ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته است.
عیسی سحرخیز، معاون مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران اصلاحات به نمایندگی از زندانیان سیاسی در ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته است.
شماری از زندانیان سیاسی در ایران که در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده‌اند، در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد از وی خواسته‌اند، برای پی بردن به وضعیت «خاص» بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در جریان سفر خود به ایران به طور خصوصی با آنها در زندان ملاقات کند.

به نوشته سایت اینترنتی «کلمه» شماری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با ارسال نامه ای برای بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواسته‌اند، در جریان سفر خود به ایران از بازداشتگاه‌های سیاسی و امنیتی و بند ۳۵۰ زندان اوین بازدید کرده و به طور خصوصی با محکومان و زندانیان ملاقات و گفتگو کند.

در بخشی از این نامه که آن را عیسی سحرخیز در تاریخ 26 فروردین ماه به نمایندگی از جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین نوشته است، خطاب به دبیرکل سازمان ملل آمده است: « حداقل درخواست ما به‌ ویژه گروه گسترده‌ای که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ ایران و رویدادهای پس از آن به بهانه‌های واهی و اتهام‌های ساختگی تهدید و دستگیر و محاکمه و زندانی شده‌اند این است که در جریان سفر خود به ایران از بازداشتگاه‌های سیاسی و امنیتی و بند ۳۵۰ زندان اوین بازدید نمایید و بصورت خصوصی با محکومان و زندانیان ملاقات و گفتگو کنید.»

زندانیان سیاسی ایران در بخش دیگری از نامه خود به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نقض حقوق بشر در ایران افزوده‌اند: « این اقدام فرصتی را فراهم می‌آورد تا جنابعالی به طور دقیق در جریان بخشی از موارد زیر پا گذاردن اصول اولیه آزادی، دموکراسی و عدالت و همچنین ابعاد گسترده نقض حقوق بشر بویژه موارد شاخص دوران دستگیری‌ها، بازجویی‌ها، تفهیم اتهام‌ها و محاکمه‌های فرمایشی تحت فشارهای روحی و جسمی اخیر قرار بگیرید و از نزدیک با شرایط خاص بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران به خصوص بند ۳۵۰ زندان اوین آشنا شوید .»

این گروه از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در نامه خود خطاب به بان کی‌مون با اشاره به سانسور رادیو و تلویزیون دولتی ایران و نیز عدم دسترسی زندانیان سیاسی و مطبوعاتی به روزنامه‌های اصلاح‌طلب و دگراندیش افزوده‌اند که از سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران که قرار است در روزهای آینده به دعوت دولت ایران صورت گیرد، اطلاع یافته‌اند.

پیشتر برخی از فعالان و حامیان حقوق بشر در ایران و جهان از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از سازمان ملل متحد خواسته بودند، با سفر به ایران یا با فرستادن نماینده ویژه‌ای به این کشور در باره سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات تحقیق کند.

همچنین در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو نیز برخی از کشورهای جهان و همین‌طور فعالان حقوق بشر خواستار اعزام نماینده ویژه‌ای به ایران به منظور بررسی نقض حقوق بشر توسط حاکمان جمهوری اسلامی شده‌ بودند که این درخواست‌ها با مخالفت تهران روبرو شده بود.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران علاوه بر آن که شمار زیادی از معترضان توسط نیروهای امنیتی و بسیج کشته شدند، عده زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌‌ای و شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب نیز بازداشت شدند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون با برگزاری چندین «دادگاه نمایشی»، شمار زیادی از این بازداشت‌شدگان را به زندان محکوم کرده و در چند مورد نیز برای بازداشت‌شدگان به اتهام «محاربه» مجازات اعدام در نظر گرفته است.
XS
SM
MD
LG