لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر ماهواره ‌جاسوسی جدید اسرائيل


موشک شاويط، (عکس تزئینی است)
موشک شاويط، (عکس تزئینی است)
وزارت دفاع اسرائيل اعلام کرد که ماهواره‌ جاسوسی جديدی را برای رصد فعاليت‌های هسته‌ای ايران به فضا فرستاده است. ماهواره‌ «افق ۹» روز سه‌شنبه گذشته از پايگاه هوايی پالماخيم در جنوب اسرائيل به هوا پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل، در گفت‌وگویی با رادیو دولتی اسرائیل «مهم‌ترین ماموریت این ماهواره جاسوسی را رصد برنامه‌ هسته‌ای ايران دانسته است».

به گفته راديو دولتی اسرائیل، ماهواره «افق ۹» مانند ديگر ماهواره‌های نوع «افق» توانايی تهيه‌ عکس‌هايی با وضوح و شفافيت بالا را دارد.

ماهواره «افق ۹» توسط صنايع هواپيمايی اسرائيل ساخته شده و بر روی موشک «شاويط» به فضا فرستاده شده است. به گفته وزارت دفاع اسرائيل، با احتساب اين ماهواره‌ جديد، کشور اسرائیل اکنون شش ماهواره‌ جاسوسی در فضا دارد.

موشک «شاویط» از ویژگی‌های موشک پیشرفته «یریخو» (اریحا) که در کارخانه‌های صنایع هوایی و نظامی اسرائیل ساخته می‌شود برخوردار است. موتور شتاب‌دهنده این ماهواره نیز که موجب استقرار آن در مدار زمین شده است ساخت «رافائل»، بخشی از صنایع نظامی اسرائیل، است.

مسئولان برنامه فضایی اسرائیل و نیز ارتش این کشور اعلام کرده‌اند که پرتاب ماهواره و قرار گرفتن آن در مدار زمین طبق برنامه از قبل طراحی شده پیش رفته، و نخستین داده‌های ارسالی از این ماهواره نیز به پایگاه زمینی آن مخابره شده است.

این ماهواره ساعت ۱۰ شامگاه به وقت اسرائیل پرتاب شده و پس از حدود دو ساعت، نشانه‌های قرار گرفتن آن در مدار زمین در پایگاه زمینی ثبت شده است.

هر چند گردش مدار زمین نسبت به موقعیت جغرافیایی اسرائیل به سوی شرق است، اسرائیل ماهواره‌های خود را برخلاف این مسیر، و در جهت غرب به فضا می‌فرستد تا اگر ماهواره ناکام شد، بقایای آن در سرزمین‌های کشورهای عربی و اسلامی شرق اسرائیل سقوط نکند.

اما ارسال ماهواره‌ها در جهت غرب (دریای مدیترانه) بسیار دشوار است و به همین جهت ماهواره نمی‌تواند زیاد بزرگ باشد. به همین دلیل مسئولان امنیتی اسرائیل ابتدا این احتمال را بررسی کرده بودند که همانند ماهواره «تسکار» اسرائیلی، ماهواره «افق ۹» را نیز از طریق هند به فضا بفرستند.

کشورهای غربی و اسرائیل می‌گویند تهران در پی تولید بمب اتمی است، ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده و فعالیت هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خواند.

شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند. جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG