لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

تنها سه کشتی حامل بنزین در ماه ژوئیه در بنادر ایران پهلو گرفته‌اند


در پی تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، واردات بنزین به ایران در ماه ژوئیه نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابتدای ماه ژوئیه میلادی تاکنون تنها سه کشتی حامل بنزین در بنادر ایران پهلو گرفته‌اند که این میزان نسبت به دوره مشابه در سال‌های پیش کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش علت کاهش چشمگیر ورود محموله‌های بنزین به بنادر ایران، خودداری شرکت‌های کشتیرانی از حمل فرآورده‌های نفتی به مقصد ایران پس از اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده است.

به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد در خرداد ماه سال جاری چهارمین قطعنامه تحریمی خود علیه ایران را تصویب کرده است.

همچنین ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که به مراتب دامنه‌دارتر از تحریم‌های شورای امنیت است که تنها افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

این در حالی است که بر اساس تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در بخش نفت و گاز و همچنین فروش قطعات و ارائه فناوری و خدمات مربوط به حوزه انرژی، به ویژه در بخش پالایش گاز به جمهوری اسلامی ممنوع شده است.

تحت فشار قرار دادن صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که ایران با وجود اینکه چهارمین کشور بزرگ دارای ذخایر نفتی جهان است، اما به دلیل پایین بودن ظرفیت پالایشگاه های این کشور ، حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

در این میان به گفته یک دلال نفتی مستقر در دبی، ایران به طور معمول در تابستان و با توجه به افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات تابستانی در هر ماه نیازمند ۱۱ تا ۱۳ محموله بنزین وارداتی است.

این درحالی است که در ماه جاری میلادی تا کنون تنها سه کشتی حامل بنزین از کشورهای ترکیه و چین در بنادر ایران پهلو گرفته‌اند و انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری تنها یک کشتی دیگر حامل بنزین از ونزوئلا در بندرعباس پهلو بگیرد.

یک دلال دیگر گفته است: «دور تازه تحریم‌ها کار را بسیار دشوار کرده است و برخی از کشتی‌ها مسیر خود به سوی ایران را تغییر داده‌اند و از این رو ایران تنها بخشی از سفارش سوخت مورد نیاز خود را برای تابستان دریافت می‌کند».

بر اساس این گزارش صاحبان کشتی‌ها نگران فرستادن کشتی‌های خود به ایران هستند و از این رو مقام‌های ایرانی به دنبال یافتن شرکت‌ها و کشورهای جایگزین به منظور واردات بنزین هستند.

به دنبال تصویب دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه تهران، شرکت بیمه لویدز لندن اعلام کرد، از بیمه کشتی‌‌های حامل مواد نفتی به مقصد ایران خودداری می‌کند.

شرکت بیمه لویدر با در دست داشتن ۱۵ تا ۲۰ درصد کل پوشش بیمه محموله‌های دریای جهان یکی از با نفوذترین شرکت‌های بیمه جهان به شمار می‌رود.

در این میان تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که برخی از تأمین‌کنندگان سنتی بنزین ایران با وجود اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی همچنان به تعهد خود در صادرات بنزین به ایران وفادار باقی بمانند.

همچنین ونزوئلا نیز به عنوان «متحد طبیعی ایران» به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان بنزین ایران به شمار می‌آید، هر چند به دلیل بعد فاصله هزینه حمل بنزین از این کشور به ایران بالا است.

افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های نفت ایران یکی دیگر از راه‌های دولت ایران برای مقابله با کاهش ورود بنزین به کشور است که البته این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و گذشت زمان است. در کوتاه مدت ایران می‌تواند از طریق کاهش سهمیه بنزین یارانه‌ای میزان تقاضا برای بنزین را کاهش دهد.

بر این اساس میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران از ماه مارس تا ماه ژوئن به طور متوسط ۶۳.۱ میلیون لیتر بوده است که نسبت به سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش را نشان مى‌دهد.

همچنین میزان تولید پالایشگاه‌هاى داخلى ۴۵ میلیون لیتر در روز اعلام شده است که بدین ترتیب ایران باید حدود ۱۸ میلیون لیتر از نیاز روزانه خود را به بنزین از طریق واردات آن تأمین کند.

به گفته دست‌اندرکاران بازار انرژى محموله‌هاى استاندارد بنزین ۳۳ هزار تن یا حدود ۴۵ میلیون لیتر هستند و بدین ترتیب هر یک از محموله‌هاى بنزین تنها براى مصرف دو و نیم روز ایران کفایت مى‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود همچنین از قاجاق بنزین از راه‌های زمینی به عنوان یکی دیگر از راه‌های تأمین نیاز ایران به این فرآورده نفتی یاد کرده و نوشته است در گذشته با وجود اطمینان دادن مقام‌های اقلیم کردستان عراق در مبارزه با قاچاقچیان سوخت، کامیون‌های حامل بنزین از این منطقه وارد ایران شده‌اند.

در این میان یکی از مسئولان شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره واردات بنزین گفته است که «هیچ مشکلی وجود ندارد.»
XS
SM
MD
LG