لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

«دستور دولت چین به شرکت‌های نفتی این کشور برای کاهش همکاری‌ها با ایران»


ایران برای سر پا نگاه داشتن صنعت نفت خود به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.
ایران برای سر پا نگاه داشتن صنعت نفت خود به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.
به دنبال توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با شرکت‌های آمریکایی و ورود آنها به بخش انرژی ایالات متحده،‌ دولت چین به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داده است، از میزان همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران بکاهند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داده است که شرکت‌های عمده نفتی چین به دنبال گرم شدن روابطشان با ایالات متحده آمریکا، از سطح همکاری‌های خود با ایران می‌کاهند که این امر می‌تواند برای جمهوری اسلامی بسیار ناگوار باشد.

جمهوری اسلامی ایران که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز کشورهای غربی و از جمله ایالات متحده آمریکا با تحریم‌های گسترده‌ای روبرو شده است، در جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای صنعت نفت و گاز خود با مشکلات بزرگی روبرو است.

با این حال به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران، گزارش‌هایی درباره مشارکت شرکت‌های نفتی چینی در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران به ویژه در میدان پارس جنوبی منتشر شده بود.

ایران که دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت عضو اوپک به شمار می‌آید، برای سر پا نگاه داشتن صنعت نفت خود به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و پس از آن که شرکت‌های بزرگ نفتی غربی تحت فشار ایالات متحده آمریکا و متحدانش از بازار ایران خارج شدند، تهران برای پر کردن خلا موجود به سوی شرکت‌های چینی روی آورده است.

اما به گفته برخی از منابع نزدیک به شرکت‌های نفتی چین،‌ به دنبال تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی و نیز پس از آن که دو شرکت عمده نفتی چین به نام‌های «سی‌ان‌پی‌سی» و «سی‌ان‌او‌او‌سی» فعالیت‌ خود را برای حضور گسترده‌تر در بازار انرژی آمریکا آغاز کردند، دولت چین رسماً‌ به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داده است، از سطح همکاری‌های خود با ایران بکاهند.

بر اساس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، شرکت‌های خارجی که در بخش انرژی ایران فعالیت می‌کنند، هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند و اجازه فعالیت در بازار آمریکا را نخواهند داشت.

یک مقام آگاه چینی در این باره گفته است:‌ «فشار سیاسی به شرکت‌های چینی (برای کاستن از سطح روابط با ایران) مستقیماً‌ از سوی دولت چین به این شرکت‌ها وارد می‌شود ... و به نظر من منطقی است که آن را با معامله شرکت‌های چینی با آمریکا مرتبط بدانیم.»

شرکت ملی نفت چین به عنوان سومین شرکت بزرگ نفت و گاز این کشور در اوایل ماه جاری میلادی یک قرارداد یک میلیارد و یک‌صد میلیون دلاری در بخش گاز با یک شرکت آمریکایی امضا کرده است.

همچنین شرکت بزرگ نفتی سی‌ان‌پی‌سی چین نیز درماه سپتامبر قراردادی با شرکت آمریکایی شورون در زمینه استخراج گاز در استرالیا امضا کرده بود.

به گفته یک تحلیل‌گر بازار انرژی به نظر می‌رسد، ایالات متحده آمریکا در قبال حمایت جمهوری خلق چین از آخرین دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحده علیه ایران به شرکت‌های چینی اجازه دسترسی به بازار انرژی آمریکا را داده است.

چین که یکی از شرکای تجاری عمده ایران به شمار می‌آید و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هست، پیشتر اعلام کرده بود،‌ از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به شرطی حمایت می‌کند که این تحریم‌ها شامل بخش انرژی ایران نشود.

همچنین جمهوری خلق چین همواره از تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرده و در ماه‌های اخیر نیز همچنان به رابطه تجاری خود با جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران ادامه داده است.

چین که پس از ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان به شمار می‌رود، مهم‌ترین وارد کننده نفت خام ایران به شمار می‌آید.

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

در حالی که تهران برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌داند و از تن دادن به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن فعالیت‌های حساس اتمی خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، خودداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG