لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

استقبال آمریکا از تصویب پیش‌نویس قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران»


ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه از تصویب پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد «نقض حقوق بشر در ایران» استقبال کرد.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای از «نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی» عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وب‌سایت کاخ سفید، مایک هَمِر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای در این مورد که روز جمعه منتشر شد آورده‌است: «ما از تصویب قطعنامه مرتبط با ادامه نقض حقوق بشر در ایران که با توافق بالایی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید استقبال می‌کنیم و از دولت ایران می‌خواهیم تا به تعهداتش در این زمینه عمل کند.»

در ادامه این بیانیه آمده‌است: «شهروندان ایرانی و دیگران هم‌چنان با سوءرفتار از سوی دولت ایران مواجه هستند.»

مایک همر در این بیانیه می‌افزاید: «این بدرفتاری‌ها موقعیت ایران را در جامعه بین‌المللی تضعیف می‌کند و تعهد دولت ایران نسبت به اصول عدالت و رفاه شهروندان خود را زیر سؤال می‌برد.»

بیانیه منتشر شده در پایگاه اینترنتی کاخ سفید می‌افزاید: «جامعه بین‌الملل با تصویب این قطعنامه پیامی روشن به دولت ایران فرستاده که حقوق جهان‌شمول افراد باید رعایت شود.»

همر در این بیانیه افزود: «ایالات متحده پشتیبان تمام کسانی است که به دنبال استفاده از این حقوق هستند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به «نقض حقوق بشر در ایران» در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا مطرح شد که با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع به تصویب رسید.

در این قطعنامه از شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار و «نابرابری گسترده جنسیتی و خشونت علیه زنان» به عنوان مصادیق نقض حقوق بشر در ایران یاد شده و از ایران خواسته شده تا به تبعیض و نابردباری مذهبی پایان دهد و رویکرد خود را در قبال بهائیان تغییر دهد.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز پیش از این در بیانیه‌ای از تصویب این قطعنامه‌ها در کمیته سوم سازمان ملل استقبال کرد.

خانم رایس در این مورد گفت: «دولت ایران به آزار، بازداشت خودسرانه و سرکوب خشونت‌آمیز شهروندان خود از جمله بخش بزرگی از جامعه مدنی ادامه می‌دهد.»

وی افزود: «ما نیز در نگرانی عمیق مجمع عمومی در مورد بدرفتاری‌هایی که در ایران با زنان می‌شود سهیم هستیم.»

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی و مشاور رئیس قوه قضائیه ایران که از چند روز پیش به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک سفر کرده‌است در کمیته سوم حقوق بشر، آمریکا را عامل اصلی حمایت از این قطعنامه دانست.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گزارش خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان در سال ۲۰۱۰، اعلام کرده بود که «رویکرد دولت (ایران) در قبال احترام به آزادی مذهبی در این کشور هم‌چنان رو به وخامت است.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه با رد این گزارش، ایالات متحده را به استفاده ابزاری از مذهب متهم کرد و افزود که آمریکا «بزرگ‌ترین ناقض حقوق مذهبی» است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، طی بیانیه‌ای آمریکا را متهم کرد که با «حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال اسلام، مسحیت و یهودیت» به «حامی بزرگ‌ترین عملیات سیستماتیک و دولتی نقض حقوق مذهبی» تبدیل شده‌است.
XS
SM
MD
LG