لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

ادامه اعتراض‌ها در تونس؛ برگزاری تظاهرات در الجزایر و یمن


تظاهرات در تونس
تظاهرات در تونس
در حالی که اعتراض‌های پراکنده در تونس به نشانه اعتراض به حضور شماری از حکومتیان سابق در دولت جدید این کشور، روز یکشنبه نیز هم‌چنان ادامه داشت، در همین روز صد‌ها کشاورز از یک منطقه فقیرنشین نیز در مرکز شهر تونس گرده آمده و علیه دولت انتقالی تونس راهپیمایی کردند.

در همین حال تحولات اخیر سیاسی در تونس تأثیرات مختلفی در اوضاع سیاسی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه گذاشته‌است.

در همین رابطه از صنعا، پایتخت یمن خبر می‌رسد که صدها تن از تظاهرکنندگان روز یک‌شنبه در این شهر گرد هم آمده و از دولت این کشور خواستند تا توکل کَرمان، یکی از برگزارکنندگان اصلی راهپیمایی‌های اخیر ضد دولتی در این کشور را آزاد کند.

توکل کرمان، روز یکشنبه در نزدیکی دانشگاه صنعا توسط پلیش بازداشت شد و از مکان نگهداری او اطلاعی در دست نیست. به گزارش خبرگزاری‌ها، شمار زیادی از دانشجویان یمنی در دانشگاه‌ها گرد آمده و خواستار آزادی او هستند.

در همین حال، روز شنبه برخورد پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان در الجزایر باعث زخمی شدن ده‌ها تن از معترضان شد، که منابع دولتی شمار این زخمیان را ۱۹ نفر و حزب اپوزیسیون در الجزایر این تعداد را بیش از ۴۰ نفر ذکر می‌کند.

پس از آغاز ناآرامی‌های سیاسی در تونس، کشور الجزایر و شماری دیگر از کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه نیز شاهد تظاهرات معترضان علیه دولت‌های غیردموکراتیک خود بوده‌اند.

از سوی دیگر بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از دو هفته تظاهرات معترضان در اردن، ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور، روز یک‌شنبه ضمن رایزنی با جناح‌های مختلف سیاسی ابراز امیدواری کرده‌است که بتواند «به خواسته‌های مردم بهتر عمل کند.»

در حالی که معترضان اعلام کرده‌اند که به تظاهرات خود ادامه می‌دهند، پادشاه اردن روز یکشنبه در دیدار با مقام‌های ارشد کشور، رهبران اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های اسلامگرا گفت که خواستار «شنیدن نارضایتی‌های مردم اردن و سازگاری بیشتر با مردم خیابان» است.

روز جمعه حدود پنج هزار نفر از مردم اردن در شهر امان، پایتخت این کشور، بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان وقوع تحولات اخیر در کشور تونس را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از سوریه نیز خبر می‌رسد که حکومت این کشور در پی رویدادهای تونس، تصمیم گرفته‌است تا یارانه نفت برای کارمندان و کارکنان خدمات عمومی را به میزان ۷۲ درصد افزایش دهد. این در حالی است که پیش از آغاز تحولات اخیر تونس، حکومت سوریه برنامه کاهش یارانه‌های نفت را در برنامه خود داشت.

در همین حال، دولت مصر روز یکشنبه خبر داد که در پی تحولات اخیر در تونس، سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات سیاسی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه به تردید افتاده و از میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این منطقه کاسته شده‌است.

رشید محمد رشید، وزیر صنایع و بازرگانی مصر، در این باره به خبرنگاران گفت که وضعیت تونس و تأثیرات آن بر منطقه، «بسیاری را نگران کرده و ثبات سیاسی را زیر سؤال برده‌است.»

در هفته‌های اخیر گسترش تظاهرات اعتراضی در تونس باعث شد تا زين‌العابدين بن علی، رئيس جمهوری اين کشور پس از بیست و سه سال حکومت از سمت خود کناره‌گیری کند. وی به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی گریخته‌است.
XS
SM
MD
LG