لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

نمایندگان مجلس وزیری را که «بودجه ۱۲ سال را پیش‌خور کرد» برکنار کردند


حمید بهبهانی، وزیر برکنارشده راه و ترابری ایران
حمید بهبهانی، وزیر برکنارشده راه و ترابری ایران
استیضاح حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران، که روز سه‌شنبه بدون حضور او و محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به برکناری او انجامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در نامه استیضاح حمید بهبهانی «دادن قول‌های فراوان غیرعملیاتی توسط شخص وزیر به طوری که خود وزیر طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشته‌اند که بودجه ۱۲ سال آینده در سفرهای استانی پیش‌خور شده‌ است» از جمله دلایل این استیضاح عنوان شده ‌است.

جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در مجلس، میزان بودجه «پیش‌خور شده» در وزارت آقای بهبهانی را ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران همچنین «وقوع سوانح پی‌درپی هوایی و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه» را از جمله یازده محور استیضاح وزیر راه و ترابری اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، نمایندگان مجلس با ۱۴۷ رای موافق، ۷۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ رأی به حمید بهبهانی رأی عدم اعتماد دادند و بدین ترتیب او را از وزارت راه برکنار کردند.

غیبت وزیر راه و رئیس‌جمهور در این جلسه در حالی بود که بر پایه آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسات استیضاح، رئیس جمهور می‌‏تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، و وزیر استیضاحی نیز می‌‏تواند از خود دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، رئیس مجلس، حضور نیافتن حمید بهبهانی در جلسه استیضاح را «تخلف از قانون» نامید و با بیان این ‌که «طبق آیین‌نامه دو نماینده می‌توانند در دفاع از وزیر راه سخن بگویند» از نمایندگان خواست در دفاع از وزیر سخن نگویند.

وی افزود: «این که ما استیضاح را قبول نداریم، در نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها وجود ندارد، تصمیم مجلس بر استیضاح بوده و وزیر هم باید در مجلس حضور می‌یافت.»

در نامه‌ای که به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شده «وقوع سوانح پی‌درپی هوایی و اعلام نظر غیرکارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوایی در کشور مانند سانحه قزوین و سانحه ارومیه، استفاده غیرموجه و غیراقتصادی از ناوگان هوایی مستهلک و غیرقابل اعتماد و در نتیجه وجود تردید در مردم به توانایی‌های تخصصی کشور در زمینه حمل و نقل و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص نوسازی ناوگان هوایی» از دیگر محورهای این استیضاح اعلام شده‌ است.

«عزل و نصب‌های پی‌درپی، مکرر، غیرمسئولانه و عجولانه در وزارت راه، کم‌توجهی به مسیرهای ریلی کشور و نیز کم‌توجهی به ایثارگران شاغل در وزارتخانه» از جمله محورهای دیگری است که استیضاح‌کنندگان برای استیضاح وزیر راه و ترابری مطرح کرده‌اند.

در بندهای دیگر این استیضاح، «ناتوانی در حل مشکلات پیمان‌کاران طرف قرارداد با وزارت راه و ترابری که به ورشکستگی و فروپاشی شرکت‌های مهم عمرانی و راهسازی کشور منجر شده‌ است و عدم جدیت در رفع عیوب و نواقص نظرات دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان حسابرسی و عدم توجه کافی به ایستگاه‌های هواشناسی کشور» از دلایل دیگر استیضاح نامیده شده ‌است.

حمید بهبهانی توانسته بود سال گذشته در جلسه علنی روز پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ماه با شعار «تلاش برای ارتقای استاندارد پروازی» ۱۶۷ رای نمایندگان را از آن خود کند و از مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت راه و ترابری رای اعتماد بگیرد.

حمید بهبهانی دومین وزیر استیضاحی در مجلس هشتم و نخستین وزیر دولت دهم است که طرح استیضاح وی در مجلس مطرح و از کار برکنار می‌شود.
XS
SM
MD
LG