لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

اتحاديه عرب: خونریزی و خشونت در سوریه باید متوقف شود


اتحاديه عرب روز سه شنبه در بيانيه ای ازحکومت بشار اسد خواست تا به خونریزی و خشونت ها در سوريه پايان دهد. در همين حال فعالان سوری می گويند در راهپيمايی ضد دولتی روز سه شنبه هزاران تن حمايت روسيه از حکومت بشار اسد را محکوم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحاديه عرب در بيانيه ای که توسط شيخ حمد بن جاسم بن جابر الثانی، وزير امور خارجه قطر، قرائت شد، خواستار «تغيير فوری» در سوريه شده است.

وزير امور خارجه قطر در يک کنفرانس خبری پس از نشست وزيران خارجه اتحاديه عرب در روز سه شنبه در قاهره این بیانیه را قرائت کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزيره، وزير امور خارجه سوريه دراين نشست شرکت نکرده است.

اتحاديه عرب دراين بيانيه تصريح کرده است:« يک تغيير فوری برای پايان دادن به خونريزی و محافظت از جان مردم سوريه از خشونت و کشتار بايد روی دهد.»

اين بيانيه اضافه کرده است:«ما نمی توانيم اين ماشين کشتار را بپذيريم. ما نمی توانيم اجازه بدهيم که مردم به اين گونه کشته شوند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه، نیز درسفر خود به مصر هشدار داد که سوريه می تواند درگير يک «جنگ داخلی» شود.

رجب طيب اردوغان همچنين از حکومت بشار اسد به دليل اين که «به صدای مردم» گوش نمی دهد انتقاد کرد.

در همين حال فعالان سوری می گويند، روز سه شنبه در تظاهرات ضد دولتی در شهرهای« حمص و درعا » تظاهر کنندگان پرچم های روسيه را آتش زدند و حمایت مسکو از حکومت بشار اسد را محکوم کردند.

دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، روز دوشنبه گفته بود که مسکو «به طور قاطع با هرگونه قطعنامه عليه سوريه مخالف است.»

رييس جمهوری روسيه گفته بود: «همين حالا هم کشورهای غربی از جمله آمريکا و اتحاديه اروپا راه اشتباهی برای اعمال فشار به حکومت دمشق رفته اند و نيازی به اعمال فشار از سوی شورای امنيت سازمان ملل نيست.»

سازمان ملل متحد می گويد از زمان آغاز نا آرامی ها در سوريه دست کم دو هزار و ۶۰۰ نفر کشته شده اند. اين در حالی است که حکومت بشار اسد گروههای مسلح را عامل اصلی نا آرامی هادرسوريه می داند

خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که رابرت فورد، سفير آمريکا در سوريه و اريک شواليه، سفير فرانسه در سوريه، برای ابراز همدردی با خانواده «غياث مطر»، فعالی که گفته می شود در زير شکنجه کشته شده است، به «درايه» در دمشق رفته اند.

به گزارش ديدبان حقوق بشر غياث مطر يکی از سازماندهندگان تظاهرات ضد حکومت بشار اسد بود که پس از بازداشت در زير شکنجه کشته شد.
XS
SM
MD
LG