لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل؛ نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی جلسه را ترک کردند


محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل
محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل برای هفتمین بار سخنرانی کرد و اتهام‌های فراوان وی به آمریکا و کشورهای غربی، با ترک هیات‌های آمریکایی و چندین کشور اروپایی از صحن سازمان ملل همراه شد.

محمود احمدی‌نژاد، امسال نیز خواستار تغییر نظام مدیریت جهانی شد و از حملات ۱۱ سپتامبر به عنوان «حادثه مشکوک» یاد کرد که دستاویزی برای لشکرکشی آمریکایی‌ها به خاورمیانه شده است.

سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00


وی همچنین بار دیگر با پیش کشیدن هالوکاست گفت چرا به جای پاسخگویی به سئوالی که وی درباره کشتار یهودیان مطرح کرده، با سئوال‌کننده و «ملت» ایران برخورد شده است.

محمود احمدی‌نژاد، پیش از این چندین بار کشتار یهودیان را «افسانه» خوانده بود.

وی درباره حمله‌های ۱۱ سپتامبر گفت: «چه کسانی به بهانه حادثه مشکوک ۱۱ سپتامبر، و در واقع برای سلطه بر خاورمیانه و نفت آن، افغانستان و عراق را اشغال کردند و میلیون‌ها نفر کشته و مجروح و آواره بر جای گذاشتند.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت غربی‌ها «با استفاده از شبکه استعماری رسانه‌ای در برابر سئوال از هالوکاست، سئوال کننده را مورد هجمه و تهدید قرار می‌دهند و در برابر سئوال از ۱۱ سپتامبر تهدید به تحریم و حمله نظامی می‌کنند.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین گفت که چرا آمریکایی‌ها اسامه‌ بن لادن را به «دریا انداختند» و او را به صورت «علنی» محاکمه نکردند تا به گفته او «عوامل تامین کننده فضای امن برای هواپیماهای مهاجم به برج‌ها، شناسایی و معرفی می‌شدند.»

با مطرح کردن چنین سخنانی بود که هیات آمریکایی و چندین کشور اروپایی در میانه سخنرانی وی، به نشانه اعتراض جلسه سازمان ملل را ترک کردند.


مارک کورنبلاو، سخنگوی هیات آمریکایی در سازمان ملل، در بیانیه کوتاهی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داد.

این مقام آمریکایی گفت: «آقای احمدی‌نژاد فرصتی داشت تا به خواسته‌‌های مردم خود درباره آزادی و منزلت بپردازد اما به جای آن به بدگویی‌های مشمئزکننده ضد یهود و نظریه‌های انزجارآور توطئه پرداخت.»

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود با اشاره به گسترش فقر و بی‌عدالتی در جهان، پیشنهاد داد با «مشارکت همگانی در مدیریت جهانی برای رفع نابسامانی‌ها و دفع ظلم و نفی تبعیض» اقدام شود.

وی به قرون گذشته میلادی و دوران برده‌داری نیز اشاره کرده و گفت: «همان برده‌داران و استعمارگران و مسببان جنگ اول و دوم و نابسامانی‌های پس از آن تا به امروز با تغییر چهره بر شورای امنیت و مراکز اصلی اقتصادی و سیاسی جهان سیطره پیدا کرده‌اند.»

این قبیل اظهارات در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی مطرح شده است که محمود احمدی‌نژاد در عرصه داخلی ضعیف‌تر از هر زمانی شده و مدیریت وی بر کشور از سوی دوستان سابق اصولگرایش زیر سئوال رفته است.

دولت وی در حال حاضر باید پاسخگوی پرونده «بزرگترین اختلاس نظام بانکی ایران» هم باشد.

محمود احمدی‌نژاد پس از آنکه با ‌آیت‌الله خامنه‌ای، بر سر وزیر اطلاعاتش اختلاف پیدا کرد، اصولگرایان عرصه را هر چه بیشتر بر وی تنگ کردند.
XS
SM
MD
LG