لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

چین: تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران «غیر سازنده» است


یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین.
یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین.
چین می‌گوید که تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران «غیر سازنده است.»

به گزارش خبرگزاری چینی شینهوا، یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین روز پنج‌شنبه در این زمینه اظهار داشت: «اینکه بر ایران فشار کورکورانه وارد شود و تحریم اعمال شود، این یک رویکرد سازنده‌ای نیست.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه بر سر تحریم واردات نفت از ایران به توافق رسیدند و تحریم‌هایی نیز بر بخش مالی جمهوری اسلامی اعمال کردند.

وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرده است: «طرف‌های مربوطه رویکردهایی را اتخاذ کنند که در راستای صلح منطقه‌ای و ثبات باشد.»

قدرت‌های غربی می‌کوشند از راه افزودن بر فشارهای اقتصادی، حکومت ایران را وادار به پذیرش توقف برنامه هسته‌ای خود کنند؛ برنامه‌ای که مسئله احتمال وجود ابعاد نظامی در آن، نگرانی اسرائیل و قدرت‌های غربی را درپی داشته‌است. ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

چین که از هم‌پیمانان حکومت ایران و از شرکای اصلی تجاری جمهوری اسلامی است همواره با استفاده از اهرم تحریم در مناقشه هسته‌ای با ایران مخالفت کرده‌است و هم‌چنان تأکید داشته که این مناقشه باید از طریق «گفت‌وگو و رایزنی» حل شود.

در جریان کاهش حضور شرکت‌های غربی در بخش انرژی ایران، چین طی چند سال اخیر با امضای قراردادهایی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار با ایران به پر کردن این خلاء در بخش نفت و گاز مشغول بوده‌است.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از ایران به شمار می‌رود. با این‌حال این کشور برای ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داده است. به گفته چین این اقدام به دلیل «عدم توافق طرفین» بر سر مفاد قرارداد صورت گرفته‌است.

چین در ماه نوامبر حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران خریداری کرد که این میزان، حدود یک‌سوم از کل صادرات روزانه نفت ایران را تشکیل می‌دهد.

اما با افزایش فشارهای ایالات متحده بر چین برای توقف خرید نفت از ایران، ون جیابو، نخست‌وزیر چین اوایل ماه جاری سفری به عربستان، امارات و قطر انجام داد و چند قرارداد مربوط به بخش انرژی با این کشورها امضا کرد.

واکنش تازه پکن به خبر تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا پس از آن بیان می‌شود که وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه این اقدام را «غیرسازنده» خواند و گفت که «تحریم‌های یک‌جانبه به قضیه کمکی نمی‌کند.»

سرگئی لاوروف در این باره افزود: «از همه می‌خواهیم تا دست به اقدامات شدید نزنند. ما به دنبال از سرگیری مذاکرات هستیم.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: «اینها همه جنگ روانی است و این گونه اقدامات تنها باعث بدتر شدن اوضاع مربوط به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌شود.»

وزارت نفت ایران هم در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ‌گونه خسارتی متوجه ایران نخواهد بود.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه از همه طرف‌های درگیر در مناقشه هسته‌ای ایران خواست از تنش‌ها بکاهند. وی همچنین از جمهوری اسلامی خواسته‌است از تهدید در خصوص بستن تنگه هرمز دست بردارد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در مورد مناقشه هسته‌ای با ایران گفت «در صورتی که ایران رویکرد خود را تغییر داده و تعهدات خود را اجرا کند، حل و فصل مسالمت‌آمیز این مسئله هنوز هم امکان‌پذیر است.»

صندوق بين المللی پول روز چهارشنبه هشدار داد که در صورت توقف صادرات نفت ايران به دليل تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا، بهای نفت خام در بازارهای جهانی احتمالا تا ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG