لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

توقف پروژه صنعت گاز ایران به دلیل اختلاس بزرگ در بانک صادرات


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت، از توقف ساخت «بزرگ‌ترین پروژه صنعت گاز ایران» خبر داد. به گفته این منبع خبری، سوء‌استفاده مالی اخیر در بانک صادرات ایران که به «اختلاس بزرگ» معروف است عامل توقف این پروژه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو «به عنوان بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرای صنعت گاز» کشور به دلیل «عدم وجود نقدینگی» کاملا متوقف شده است.

در گزارش این خبرگزاری همچنین آمده است که با گذشت حدود ۱۵ ماه از امضای قرارداد این پروژه میان بانک صادرات شرکت ملی گاز ایران هنوز «هیچ گونه منابع مالی برای تامین اعتبار» این پالایشگاه اختصاص نیافته است.

مهدی جمشیدی دانا، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گرچه از توقف این پروژه حرفی نزده، اما اشاره کرده است که «سوء‌استفاده مالی اخیر در بانک صادرات» موجب کندی اجرای طرح پالایشگاه بیدبلند دو شده است.

«سوء‌استفاده مالی اخیر» در بانک صادرات اشاره به پرونده تخلف بانکی گروه امیرمنصور آریا است که در کشور به «اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی» معروف شده و حتی پای مقامات دولتی و مجلس ایران را نیز به دادگاه کشیده است.

گروه امیرمنصور آریا متهم است که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی از بانک صادرات کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، نیز بالکل منکر توقف پروژه پالایشگاه بیدبلند شده و گفته است که ساخت و توسعه این پالایشگاه فقط «کمی کند» شده است.

آقای اوجی که معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز هست به پرسش درباره اثرات سوء اختلاس بزرگ و به دنبال آن «سه‌قفله شدن اعتبارات بانک‌ها» بر این پروژه پاسخ نداده و تنها اعلام کرده است که منابع مالی لازم برای این پروژه «به‌زودی» تامین خواهد شد.

بر اساس قراردادی که در بهمن سال ۱۳۸۹ میان بانک صادرات و شرکت ملی گاز ایران امضا شده، بانک صادرات موظف است ۸۰ درصد از بودجه لازم یعنی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای دو پروژه پالایشگاه بیدبلند دو و واحد اتان پالایشگاه پارسیان بپردازد.

اما با گذشت ۱۵ ماه از ۴۴ ماهی که برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده، هنوز هیچ منبع مالی برای آن تعیین و اعلام نشده است.

در همین حال به گفته مسئولان شرکت گاز پروژه بیدبلند قرار بوده نزدیک به ده هزار شغل ایجاد کند، اما به گزارش خبرگزاری مهر در حال حاضر فقط نزدیک به ۲۰۰ نفر در محل این پالایشگاه مشغول به کارند.

هدف از اجرای پروژه پالایشگاه بیدبلند دو تولید روزانه ۵۷ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، تولید سالانه ۱.۴۸ میلیون تن اتان و ۱.۵۱ میلیون تن گاز مایع اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG