لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

سناتورهای جمهوريخواه از تصويب طرح تشديد تحريم های ايران جلوگيری کردند


هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا،
هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا،
سناتورهای جمهوریخواه روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت مانع رای‌گیری درباره طرح تحریم‌های تازه علیه ایران در سنای آمریکا شدند. آنها می‌گویند، به زمان بیشتری برای مطالعه این طرح نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام سناتورهای جمهوریخواه خشم دمکرات‌ها را درپی داشته است. هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا، پس از آنکه جمهوریخواهان اعلام کردند که نمی‌توانند به این طرح رای دهند، از آنها انتقاد کرد.

میچ مک کانل، رهبران جمهوریخواهان در سنا، در این زمینه گفت که دستیاران وی شامگاه چهارشنبه پیش نویس این طرح را دریافت کرده‌اند و به زمان بیشتری نیاز است تا مطمئن شود این طرح تا آنجا که ممکن است شدید و قوی باشد.

این سناتور جمهوریخواه خطاب به هری رید گفت: «فکر نمی‌کنم، چیزی وجود داشته باشد که به خاطرش عصبانی شد.»

وی اضافه کرد: «چرا نباید کار را شروع کنیم؛ اختلافات در خصوص این طرح را حل کنیم و آن را تصویب کنیم.»

برخی از سناتورهای جمهوریخواه خواهان آنند که طرحی تصویب شود که قوی بوده و در آن به استفاده گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اشاره شود.

سناتور لیندزی گراهام در این زمینه گفته است: «این تحریم‌ها خیلی خوبند. امیدوارم که آنها باعث تغییر رفتار ایرانی‌ها شوند. ولی تاحالا چنین چیزی روی نداده است و فکر هم نمی‌کنم اتفاق بیفتد.»

این سناتور آمریکایی همچنین اضافه کرده است: «من خواهان آن هستم که (گزینه‌های) بیشتری بر روی میز قرار گیرد.»

به گزارش رویترز، این در حالی است که دمکرات‌ها برای به دست آوردن حمایت ران پاول، سناتور ضدجنگ، پیش نویس این طرح را به گونه‌ای نوشته شده‌اند که درآن هیچ نکته‌ای وجود ندارد که بتوان از آن به عنوان مجوزی برای اعلام جنگ یا استفاده از نیروی نظامی علیه ایران و سوریه تفسیر شود.

ران پاول در ماه مارس سال جاری از رای‌گیری درباره این طرح در صحن سنای آمریکا جلوگیری کرد.

در همین زمینه، رابرت منندز، سناتور دمکرات، از جمهوریخواهان خواست تا مصوبات درباره تحریم‌ها را به «گروگان» نگیرند و تا پیش از تعطیلات آخر هفته جاری به این طرح رای دهند.

در طرح سنا تحریم‌هایی در راستای تشدید فشار‌ها علیه ایران در نظر گرفته شده است که شامل تحریم‌های اقتصادی، بانکی و نفتی خواهد بود. این تحریم‌ها بانک‌های خارجی که در معاملات نفتی ایران نقش دارند و همچنین کشتی‌های حامل نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.

پس ازمخالفت با این طرح در ماه مارس، تهیه کنندگان ان را مورد تجدید نظر قرار دادند که در اين طرح بازبينی شده تحريم هايی عليه شرکت های مخابراتی و کامپيوتری که تجهيزات و فناوری نظارت، کنترل و شنود مخالفان به ايران بفروشند، درنظرگرفته شده است.

مجلس نمايندگان آمريکا، که جمهوريخواهان درآن اکثريت را در اختيار دارند، در دسامبر سال گذشته طرح مشابهی را تصويب کرد. در صورت تصويب طرح مورد نظر سنای آمريکا در روز پنجشنبه، مجلس نمايندگان و سنای می بايست برای رفع اختلافات موجود دراين دو طرح با يکديگر توافق کنند.
XS
SM
MD
LG