لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

«آرگو»، عمليات «سيا» در تهران بر پرده سينما


بن افلک در فیلم آرگو
بن افلک در فیلم آرگو
«آنتونيو مندز» ملقب به «تونی» جاسوس کهنه کار و چيره دست سيا پس از سال ها کناره گيری از دنيای پنهان و اسرار آميز جاسوسی زبان گشوده و بخشی از تجارب و فعاليت های خود را بازگو می کند.

به گزارش رويترز، فيلم سينمايی «آرگو» ساخته «بن افلک» بر اساس ماجراهای يکی از عمليات هايی است که اين جاسوس کهنه کار در آن شرکت داشته است. اين فيلم از روز جمعه در سينماهای آمريکا روی پرده رفت و حدس زده می شود که در سال آينده بخشی از جوايز سينمايی هاليوود را از آن خود کند.



فيلم «آرگو» بر اساس ماجراهای مربوط به يکی از مهمترين عمليات « آنتونيو مندز» يعنی نجات شش آمريکايی از ايران در سال ۱۹۷۹، که از ترس گروگانگيرهای سفارت آمريکا، پنهان شده بودند، ساخته شده است.

در اين عمليات، وی شش آمريکايی را به عنوان يک گروه فيلم سازی کانادايی جا می زند که ظاهرا در حال تهيه يک فيلم ساختگی در ايران هستند.


«آرگو» نامی است که برای آن فيلم ابداع شده بود و خاطرات «آنتونيو مندز» نيز در ماه سپتامبر امسال در قالب کتابی به همين نام انتشار يافت.

«آنتونيو مندز» که اکنون ۷۲ ساله است در سال ۱۹۹۷ به عنوان يکی از پنجاه مامور برجسته پنجاه سال فعاليت سيا معرفی شد. خبرگزاری رويترز در مصاحبه ای نظرات وی را در مورد فيلم سينمايی «آرگو»، عمليات واقعی سازمان سيا و اوضاع فعلی در منطقه خاورميانه پرسيده است.

سئوال: ماجرای فيلم سينمايی «آرگو» حوادث مربوط به حمله به سفارت آمريکا در تهران و بحران گروگانگيری را بازگو می کند. شما اين را با شورش هايی که اخيرا در منطقه روی داده است چگونه مقايسه می کنيد؟

پاسخ: ديدن تصوير اين جمعيت خشمگين در برابر سفارتخانه ها و کنسولگری های آمريکا حقيقتا خاطرات آن دوره را زنده می کند. اقدامات امنيتی به اشکال گوناگون تشديد شده است اما اين حوادث نشان می دهد که اين اقدامات حتی بايد بيشتر از اين نيز جدی گرفته شود.

چرا پس از اين همه سال شما تصميم گرفتيد حوادث مربوط به عمليات نجات آمريکايی ها در تهران را امروزه بازگو کنيد؟

من می خواستم که برای ثبت اين حادثه جزئيات آن را روی کاغذ بياورم و به همين خاطر برای جمع آوری اطلاعات مربوط به برنامه ريزی اين عمليات حتی با همکارانی که هنوز هم به فعاليت های اطلاعاتی ادامه می دهند تماس گرفتم. هدف من اين بود که تجاربی را که از اين عمليات آموختيم به مردم و همکاران سابق منتقل کنيم. معمولا سازمان سيا چنين کارهايی نمی کند.

پس از گذشت اين همه سال شما چه ديدگاه يا زاويه جديدی در برخورد با اين حوادث را مطرح کرده ايد؟

در آن زمان «آرگو» يک عمليات کاملا غير متعارف بود، عملياتی که در شرايط استيصال طراحی شده بود و خطرات بسيار زيادی داشت که مطمئن هستم در شرايط سياسی امروزی هيچگاه يک چنين روشی تاييد نمی شد. هنوز هم پيامد های آن تا به امروز تاثيرگذار هستند. پس از آن عمليات جيمی کارتر رئيس جمهور وقت آمريکا در انتخابات رياست جمهوری شکست خورد، رابطه آمريکا با ايران تيره تر شد و اسلام سياسی تندرو اولين تهاجم خود را عملی کرد.

برخی از جنبه ها و ابعاد آن عمليات هنوز هم جزو اطلاعات محرمانه هستند اين چه تاثيری روی کتاب شما داشت؟

پاسخ: باعث شد که ما هويت واقعی چند نفر و چند نهاد امنيتی را که با ما همکاری داشتند در خفا نگاه داريم. مجبور بوديم در تشريح روش و تکنيک های عملياتی احتياط کنيم. ولی در مجموع باعث نشد که داستان را نتوانيم بازگو کنيم.

اولين بار که اين ماجرا علنی شد سازمان سيا از شما خواست که به سوالات رسانه ها پاسخ دهيد، بازگو کردن نقش خودتان در اين عمليات چه احساسی داشت و چه کسانی بيرون از سيا از آن با خبر بودند؟

پاسخ: در آغاز که سيا از من خواست تا اين اطلاعات را بازگو کنم مسلما برای من بسيار عجيب بود و با غريزه حرفه ای من تنقاض داشت. ولی به مرور من اکراه خود را از دست دادم. در آن زمان فقط دولت کانادا و عده ای در هاليوود از اين ماجرا باخبر بودند.

اين عمليات را در مقايسه با عمليات های ديگر چگونه ارزيابی می کنيد؟

«آرگو» با عمليات نفوذی ديگری که من در آنها شرکت داشتم فرق می کرد. ما سابقا در سيا می گفتيم که گاهی نياز و گاهی استيصال ما در اختراع است. «آرگو» عملياتی بود که برای همه اجزا آن بايد نو آوری می کرديم و احتمالا يک چنين روش غير متعارفی به ندرت تکرار خواهد شد. نياز و ضرورت نيروی محرک خلاقيت است.

نظر شما در مورد شرايط فعلی ايران چيست.

ايران هنوز هم يک معضل خطرناک است که بين اسلام گرايی تندرو و موج جنبشهای دموکراسی خواهی منطقه گير کرده است. گروگانگيری اکنون متداول تر شده است. و تا زمانيکه غرب به نفت احتياج دارد آنها می توانند برای همسايگان و کل جهان خطرناک باشند. اينجا بايد گفت که جهت گيری به سمت انرژی های قابل بازيافت اهميت زيادی دارد.

نظر شما در مورد فيلم سينمايی «آرگو» چيست؟

پاسخ: «آرگو» يک فيلم سينمايی بسيار خوبی است. کار «بن افليک » بسيار خوب بوده. ما با نويسنده فيلمنامه از نزديک همکاری کرديم. برای من يک تجربه شخصی مهم و به ياد ماندنی است.
XS
SM
MD
LG