لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

محمدجواد روح بازداشت شد


محمد جواد روح، دبیرسیاسی ماهنامه مهر روز یکشنبه ۱۳ اسفند در منزل خود بازداشت شد.

در همین حال روز دوشنبه، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، روزنامه‌نگاران دستگير شده را «دست‌نشانده استکبار» خوانده و گفت که با بازداشت اين روزنامه‌نگاران دشمنان نظام «آشفته» شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران ، گزارش داده است که حيدر مصلحی روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه در اصفهان گفته است: «مجموعه‌ای متشکل از ۶۰۰ خبرنگار که ۱۵۰ نفر آنان در داخل کشور و مابقی در خارج کشور فعاليت رسانه‌ای خود را هماهنگ می‌کردند، مورد ضربه نيروهای وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند.»

حیدر مصلحی تاکيد کرده است که هدف وزارت اطلاعات از این بازداشت‌ها جلوگيری از به‌وجود آمدن «فتنه»، قبل از انتخابات است.

يازدهمین انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آينده برگزار شود.
موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران از هفتم بهمن ماه آغازشد. از مجموع ۱۹ روزنامه‌نگاری که حدود یک ماه قبل بازداشت شدند، تاکنون مطهره شفیعی، علی دهقان، فاطمه ساغرچی، جواد دلیری، حسین یاغچی، کیوان مهرگان، امیلی امرایی، نرگس جودکی، ریحانه طباطبایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، میلاد فدایی، سلیمان محمدی و پژمان موسوی اصل همگیقید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

در حال حاضر نسرین تخیری (دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد)، صبا آذرپیک (خبرنگار سابق روزنامه اعتماد) احسان مازندرانی (خبرنگار روزنامه اعتماد) در زندان به سر می برند که از عصر روز یکشنبه محمد جواد روح (دبیر ماهنامه مهرنامه) نیز به آنها اضافه شده است.

پیش از این فدراسيون بين المللی روزنامه‌نگاران از بيانيه های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در مورد روزنامه‌نگاران بازداشت شده انتقاد کرده بود و آن را تهديد مستقيم عليه آزادی رسانه‌ها در ايران ارزيابی کرده بود.

اين فدراسيون همچنين برخورد مقام‌های ايرانی با روزنامه‌نگاران را«قلدرمابانه» توصيف کرده و گفته بود که آنان تلاش می‌کنند روزنامه‌نگارانی را هم که در دسترس رژيم نيستند را از طريق تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها و دوستانشان وادار به سکوت کند.

چهار تن از گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد،‌ عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديدبان حقوق بشر،‌ کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا،‌ اتحاديه روزنامه‌نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان، شورای رسانه‌های ملی و قومی کانادا و مرکز بين‌المللی حقوق بشر در کانادا، اتحاديه اروپا و دولت‌های آمريکا، بريتانيا و فرانسه نيز اين بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.

در عين حال،‌ بيش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار ايرانی،‌ در داخل و خارج از ايران،‌ در بيانيه‌ای به بازداشت این روزنامه‌نگاران اعتراض کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

ايران يکی از بدترين آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ايران را از ميان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.
XS
SM
MD
LG