لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

استقبال آمریکا از تحقیق درباره حمله شیمیایی در سوریه


سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، از تصمیم بان گی مون، دبیرکل این سازمان، برای تحقیق و بررسی در باب مسئله حمله با سلاح شیمیایی در سوریه استقبال کرده و از آن حمایت کرد.

خانم رایس روز پنج‌شنبه، یکم فروردین‌ماه ۱۳۹۲، در بیانیه‌ای که دفترش صادر کرده گفت: «مسئله سلاح‌های شیمیایی و این که از آن علیه مردم سوریه استفاده شده، اتهامی جدی است و ما از تحقیق برای بررسی دقیق این مسئله مهم از سوی سازمان ملل استقبال و حمایت می‌کنیم.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «ما خواهان همکاری کامل به‌ویژه نظام حاکم بشار اسد در سوریه هستیم تا اجازه دسترسی کامل به مکان‌ها و افراد مرتبط را بدهند.»

وی افزود: «علاوه بر این، امدادگران و کارشناسان که خواهان کمک و مداوا و معالجه آسیب‌دیدگان هستند، باید بتوانند دسترسی لازم را داشته و داروها و مراقبت‌های لازم را به آسیب‌دیدگان برسانند.»

سوزان رایس در این بیانیه گفته است: «ما همچنین از سازمان جلوگیری از سلاح‌های شیمیایی می‌خواهیم از ماموریت سازمان ملل حمایت کامل را به عمل آورده و با در اختیار گذاشتن نظر کارشناسی، اطلاعات لازم و منابع مفید، در این تحقیق همکاری داشته باشند. در کنار این اقدامات، آمریکا با متحدان خود همکاری کرده و اطلاعات دقیق‌تری در مورد مسئله حمله شیمیایی در سوریه به دست خواهد آورد.»

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از یک حمله مرگ‌بار شیمیایی در نزدیکی شهر حلب سوریه منتشر شده است. نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد و شورشیان این حمله را به یکدیگر نسبت می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، گفت که شورشیان این کشور یک موشک حاوی مواد شیمیایی پرتاب کرده‌اند که این حمله به مرگ ۱۶ نفر و مجروح شدن ۸۶ نفر دیگر انجامیده است.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه آمار کشته‌شدگان را حتی بیشتر از این تعداد دانست و اعلام کرد که ۲۵ نفر در جریان این حمله به قتل رسیده‌اند، آماری که به آن‌ چه گروه‌های مخالف حکومت سوریه اعلام کرده‌اند، نزدیک‌تر است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر هشدار داده بود که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز این کشور است و اگر نظام حاکم در سوریه از آن رد شود، با آن برخورد خواهد شد.

آقای اوباما که هم‌اکنون در اسرائیل به سر می‌برد چندین بار از سوی خبرنگاران با پرسش در مورد سوریه روبه‌رو شد و در پاسخ گفت که مشغول بررسی موضوع است تا در صورت اثبات دقیق و مشخص شدن جزئیات، در مورد آن تصمیم لازم را بگیرد. او ولی بار دیگر گفت بشار اسد باید از قدرت کنار رود و اگر دست به استفاده از سلاح شیمیایی زده باشد، با عاقبت آن روبه‌رو خواهد شد.

دولت سوریه می‌گوید که دست به چنین کاری نزده و این شورشیان و مخالفان شبه نظامی هستند که با سلاح شیمیایی حمله کرده‌اند. کارشناسان امور سوریه به رویترز گفته‌اند هیچ یک از گروه‌های مخالف دسترسی به سلاح‌های شیمیایی ندارند و این احتمال که شبه نظامیان از آن استفاده کرده باشند، بسیار ضعیف است.

در همین حال جمهوری اسلامی ایران که از اصلی‌ترین حامیان نظام حاکم فعلی در سوریه است هم استفاده از سلاح شیمیایی را به مخالفان نسبت داده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۳۰ اسفند، ضمن متهم کردن شورشیان سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی، گفت که ایران، دولت آمریکا را یکی از مسئولان «این جنایت» می‌داند.
XS
SM
MD
LG