لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

هاشمی: در هشت سال گذشته ۸۰۰ میلیارد دلار از دست رفت


اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید سال ۱۳۶۸ که او ریاست قوه مجریه را بر عهده گرفت، «درآمد ارزی کشور هشت میلیارد دلار» بود.
اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید سال ۱۳۶۸ که او ریاست قوه مجریه را بر عهده گرفت، «درآمد ارزی کشور هشت میلیارد دلار» بود.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه با انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد گفت که قوه مجریه در این هشت سال ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای هاشمی که روز ۹ مرداد در جمع گروهی از فعالان اقتصادی و اجتماعی سخن می‌گفت، با مقایسه‌ میان عملکرد دولت خود با دولت محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت، سال ۱۳۶۸ زمانی که او ریاست قوه مجریه را بر عهده گرفت، «درآمد ارزی کشور هشت میلیارد دلار» بود و با این حال دولت «به بازسازی و سازندگی خرابی‌های ناشی از جنگ و دوران ستم‌شاهی» پرداخت.

وی در ادامه گفت: «اما در دوره اجرایی هشت ساله اخیر، کشور با حدود ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی، فرصت‌های بسیاری را برای صدور خدمات مهندسی و حفظ و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی از دست داد.»

درآمد ارزی ۸۰۰ میلیارد دلاری ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و نحوه هزینه آن، در روزهای اخیر انتقاد مشاور حسن روحانی، رییس دولت آینده ایران را نیز موجب شده است.

اکبر ترکان به تازگی در مصاحبه‌ با روزنامه اصلاح‌طلب شرق گفته است که میراث احمدی‌نژاد برای دولت آینده «۸۰۰ میلیارد دلاری است که خرج کرده».

اما با این همه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد محمود احمدی‌نژاد دفاع می‌کند و با «کارآمد» دانستن دولت او می‌گوید که این دولت «شعارهای انقلاب را برجسته کرد».

خبرگزاری ایلنا گزارش می‌دهد که آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود از «بی‌توجهی» دستگاه اجرایی به برنامه‌ها و «قانون‌گریزی» آن انتقاد کرده و با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران گفته است که مردم «خواستار تحقق تعقل، تفکر و اعتدال در جامعه شده‌اند».

حسن روحانی در این انتخابات از حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهور سابق ایران برخوردار بود، دو چهره‌ای که در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بارها هدف حملات شدید اصول‌گرایان و حامیان دولت قرار گرفتند.

آقای روحانی دولت ایران را از روز ۱۳ مرداد و پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی در اختیار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG