لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

بندر بن‌ سلطان: عربستان روابط خود را با آمریکا کاهش می‌دهد


شاهزاده بندر بن سلطان، رییس دستگاه امنیتی عربستان سعودی
شاهزاده بندر بن سلطان، رییس دستگاه امنیتی عربستان سعودی
منابع نزدیک به دولت عربستان سعودی گفته‌اند که رییس دستگاه اطلاعاتی این کشور از کاهش سطح روابط ریاض و واشینگتن بر سر بحران هسته‌ای ایران و جنگ داخلی سوریه خبر داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز که روز سه‌شنبه، ۳۰ مهر منتشر شد، شاهزاده بندر بن سلطان به دیپلمات‌های اروپایی گفته است که واشینگتن نتوانسته نقش موثری در بحران سوریه و نزاع میان اسرائیل‌ها و فلسطینیان ایفا کند.

وی همچنین تاکید کرده که آمریکا به ایران نزدیک‌ شده است و نیز در جریان شورش‌های سال ۲۰۱۱ بحرین که عربستان سعودی با آن به مقابله برخاست، واشینگتن نتوانست از ریاض حمایت کند.

رویترز اما می‌نویسد هنوز مشخص نیست که سخنان شاهزاده بندر بن سلطان مورد حمایت کامل ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی باشد. با این حال شاهزاده بندر تاکید کرده که «دور شدن از ایالات متحده یک گام مهم است».

به گفته این مقام بلندپایه اطلاعاتی عربستان، «ریاض دیگر نمی‌خواهد در موقعیتی قرار گیرد که وابسته باشد» و به همین خاطر او برای محدود کردن روابط با ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند.

عربستان سعودی و آمریکا از زمان شکل‌گیری پادشاهی سعودی در سال ۱۹۳۲ با یکدیگر متحد بوده‌اند، چنان‌چه در این مدت ریاض از حمایت نظامی واشینگتن برخوردار بوده و واشینگتن نیز از ذخایر نفت عربستان بهره برده است.

اما چنان‌چه رویترز می‌نویسد شاهزاده بندر در عرصه سیاست خارجی به ویژه در رابطه با ایران به تندروی معروف است. ایران شیعه، رقیب عربستان سنی مذهب در منطقه محسوب می‌شود به‌طوری که درباره وقایع سوریه و بحرین نیز تقابل و رقابت آن دو به چشم می‌خورد.

گزارش رویترز تاکید می‌کند که شاهزاده بندر بن سلطان این سخنان را تنها چند روز قبل به دیپلمات‌های اروپایی گفته است، اما جزییات بیشتری از آن ارائه نمی‌دهد، به ویژه آن که مشخص نیست کدام وجه از روابط میان ریاض و واشینگتن محدود خواهد شد.

با این حال رویترز به نقل از منبع خود می‌نویسد که این مسئله می‌تواند شامل خرید سلاح از آمریکا و همین‌طور فروش نفت به این کشور باشد.
XS
SM
MD
LG