لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

بانک مرکزی ایران رئیس کل سابق را به تحریف واقعیت متهم کرد


ساختمان بانک مرکزی ایران
ساختمان بانک مرکزی ایران
در واکنش به اظهارات رئیس سابق بانک مرکزی ایران، این بانک در اطلاعیه‌ای که روز جمعه منتشر شد ضمن متهم کردن او به «تحریف واقعیات» اعلام کرد که در دو دولت پیشین حجم نقدینگی در کشور پنج برابر شده است.

بانک مرکزی ايران در اطلاعيه روز جمعه، سوم آبان، همچنین از مسئولان سابق اقتصادی کشور خواسته است تا «در اعلام نظرهای خود به حداقل اصول حرفه‌ای و موازين کارشناسی توجه کرده و از تحريف واقعيات خودداری کنند».
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، بانک مرکزی در اطلاعيه خود تاکيد کرده است که در «دولت‌های نهم و دهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۳.۶ برابر و بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۲.۶ برابر شده که نتيجه چنين رويکردی ۴.۴ برابر شدن پايه پولی و پنج برابر شدن نقدينگی در کشور بوده است».
بانک مرکزی ايران می‌افزاید که اين وضعيت «ضمن تغذيه تورم ۴۰ درصدی کنونی و ايجاد بی‌ثباتی، از طريق ايجاد رشد منفی سرمايه‌گذاری و توليد امکان ايجاد فرصت شغلی لازم برای سيل عظيم جوانان جويای کار را از بين برده است».
در اطلاعيه بانک مرکزی تصريح می‌شود که در نتيجه «چنين رويکرد ناسالمی در تامين مالی دولت، عملاً اقشار آسيب‌پذير و کم‌درآمد با بيشترين‌ آسيب‌ در زمينه قدرت خريد مواجه شده‌اند و دولت جديد با مشکلات گسترده‌ای در مديريت اقتصاد کلان و پاسخ‌گویی به نيازهای معيشتی روبه‌رو است.»
پيش از اين، محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی در دولت محمود احمدی‌نژاد، در واکنش به سخنان حسن روحانی، رئيس جمهور، و برخی مسئولان دولت يازدهم درباره خالی بودن خزانه و صندوق توسعه ملی گفته بود: «اصلا خزانه خالی نيست و اتفاقا اين حساب پر بوده و ما دولت را با ۱۰۰ ميليارد دلار ذخيره ارزی تحويل داديم.»
آقای بهمنی گفته بود که «خوش‌بختانه ذخاير ارزی کشور بسيار خوب و وضعيت درآمدهای ارزی‌مان نيز بسيار مطلوب است» و مقدار ذخيره ارزی کشور را هم «بالای ۱۰۰ ميليارد دلار» عنوان کرده بود.
رئيس کل پيشين بانک مرکزی همچنین ادعا کرده بود که در دولت محمود احمدی‌نژاد، حجم بدهی‌های خارجی «به ‌شدت کاهش يافت» و «در دولت قبل ۲۷.۵ ميليارد دلار از ميزان بدهی‌های خارجی کشور کم شد.»
اين سخنان آقای بهمنی خود در واکنش به اظهارات متعدد حسن روحانی و مسئولان دولت يازدهم درباره شرايط نامناسب اقتصادی باقی‌مانده از دولت محمود احمدی‌نژاد بيان شده بود.
از جمله آقای روحانی روز دوشنبه، ۲۲ مهر، در دانشگاه تهران گفت: «دولت در شرايطی کار خود را آغاز کرده که با يک خزانه خالی با انبوهی از بدهکاری مواجه بوده است.»
در اطلاعيه صادر شده توسط بانک مرکزی نيز از اين که رئيس کل پيشين اين بانک دچار «خلط دو مفهوم کاملا روشن خزانه دولت و ذخاير ارزی بانک‌ مرکزی شده، نهاد دولت را در بانک مرکزی خلاصه کرده و از منظر مسئوليت‌ سابق خود طرح ديدگاه‌ کرده‌» ابراز تعجب شده است.
بر اساس اين اطلاعيه، مقايسه ورودی‌ها و خروجی‌های خزانه با ذخاير ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی «اساسا قياسی مع‌الفارق بوده و با هيچ معياری قابل انجام نيست» و «معادل ريالی ذخاير خارجی بانک مرکزی طی سال‌های مختلف و بر اساس احکام قانون بودجه کشور به خزانه دولت واريز شده، لذا اين ذخاير جزء دارايی‌های بانک مرکزی بوده و نمی‌تواند در عمليات مالی دولت و تامين کسری‌های فراوان بودجه مورد استفاده قرار گيرد.»
XS
SM
MD
LG