لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

ابتکار: عملکرد محیط زیست ایران ۶۳ رتبه سقوط کرده است


معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، می‌گوید در ۱۰ تا هشت سال گذشته عملکرد محیط زیست ایران ۶۳ رتبه در جایگاه جهانی سقوط کرده است.

معصومه ابتکار، در سمنان به گوشه‌های از بحران‌های زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت در هشت سال گذشته هیچ گزارشی درباره محیط زیست ایران تهیه نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، ابتکار در جلساتی که روز دوشنبه ۲۰ آبان با مسئولان سمنانی برگزار کرد، اظهار داشت: «بر اساس شاخص‌های جهانی وضعیت محیط زیست، عملکرد محیط زیست ایران در هشت تا ۱۰ سال اخیر ۶۳ رتبه جهانی سقوط کرده است.»

معاون رئیس حمهور گفت در زمان دولت دوم محمد خاتمی دو گزارش در سال‌های ۸۳ و ۸۴ از وضعیت محیط زیست کشور تهیه شد و در قالب کتاب نیز چاپ شد اما پس از آن هیچ گزارشی تهیه نشد.

وی اظهار داشت که دولت پیشین شورای عالی حفاظت از محیط زیست را تعطیل کرده بود که دولت کنونی آن را احیا کرده و هفته گذشته نیز به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره وخامت وضع تالاب‌های ایران گفت هم‌اکنون ۴۵ تالاب در سطح کشور «در معرض تهدید جدی و بحران» قرار دارند.

معصومه ابتکار گفت: «بسیاری از این تالاب‌ها به علت نبود مدیریت مناسب آب دچار بحران شده‌اند و متاسفانه حق‌آبه تالاب‌ها... در سال‌های اخیر رعایت نشده و این مشکلات به وجود آمده است.»

به گفته ابتکار برای احیای دریاچه ارومیه نیز ۱۸ راهکار در شورای عالی آب ارائه شده و تلاش‌ می‌شود که پارک ملی این دریاچه نیز احیا شود.

ابتکار در یکی از این نشست‌ها با مقام‌های استان سمنان تصریح کرد که «۲۹۰ سفره آبی بدتر از دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد».

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخشی دیگر از سخنان خود به پدیده ریزگردها در کشور اشاره کرد و دو عامل خارجی و داخلی را در آن موثر دانست.

ابتکار گفت ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریز گردها هستند که منشا خارجی آن کشور عراق است. به گفته وی اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگردها به ایران دخیل هستند.

وی افزود عراق طرحی را برای مهار ریزگردها با مشارکت دانشگاه‌های خود در دست بررسی دارد و مشاوران ایرانی نیز به عراقی‌ها در این طرح‌ها مشاوره می‌دهند. اما در مورد عوامل داخلی ریزگردها، ابتکار از جمله به معادن رها شده در کشور، تالاب‌های خشک‌شده و مراتع بدون پوشش گیاهی و بیابان‌ها اشاره کرد.

وی همچنین از انعقاد فاز دوم قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با برنامه عمران سازمان ملل خبر داد و گفت: «این امر به دنبال ارزیابی مثبت حفاظت از این گونه در ۱۰ سال اول این طرح صورت گرفت که به گفته سازمان ملل اقدامات ایران جلوی انقراض یوزپلنگ آسیایی را گرفت.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به معضلات محیط‌بانان در برخورد با شکارچیان غیرمجاز اشاره کرد و گفت هم‌اکنون برای شش محیط‌بان حکم اعدام صادر شده و دولت تلاش دارد با همکاری قوه قضاییه مشکل آنها را حل کند.
XS
SM
MD
LG