لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

وزیر ارشاد: فیلترینگ فیس‌بوک پس از مدتی لغو می‌شود


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با اعلام اینکه به اعتقاد او فیلترینگ فیس‌بوک باید پس از مدتی لغو شود گفت که وزارت فرهنگ در این باره در کارگروه مصادیق مجرمانه درخواست جلسه داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی جنتی که روز یک‌شنبه ۱۱ اسفند در نشستی با نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سخن می‌گفت با اشاره به محدودیت ایجادشده برای فیس‌بوک در ایران گفت: «اگر به عقب بازگردیم، می‌بینیم خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده مضحک به نظر می‌آید؛ مثل این که ویدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.»

وی افزود: «به هر حال من شخصا با مجموعه فرهیختگان در کشور اعتقاد داریم که نمی‌توانیم افراد را در محیطی محدود محصور کنیم و ادعا کنیم هیچ ارتباطی با دنیا نداریم و به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو چیزی را بگیریم.»

آقای جنتی تاکید کرد: «به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی جلو رشد چیزی را در کشور نمی‌توان گرفت. از این رو، مسئله فیلتر بودن فیس‌بوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد.»

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی با بیان این‌که «الان در دنیا شبکه‌های اجتماعی فعال هستند»، تصریح کرد: «۷۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو فیس‌بوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند ولی ما آن را محصور کرده‌ایم.»

وی با تاکید بر اینکه «در دولت چنین تفکری وجود ندارد که شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنیم»، اظهار کرد: «در کارگروه مصادیق مجرمانه که شش وزیر در آن عضو هستند، درخواست جلسه داده‌ایم. مباحث را در این زمینه به تفسیر بیان کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم نمی‌توانیم دور خود حصار بکشیم.»

وی در آخر گفت: «البته این موضوع جزو مواردی است که حل آن نیاز به زمان دارد و با گذشت زمان برطرف می‌شود.»

این اظهارات وزیر ارشاد در حالی بیان می‌شود که عبدالصمد خرم‌آبادی، رییس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، روز هیجدهم آذرماه، فیس‌بوک را «دشمن نظام جمهوری اسلامی»، «سایتی صهیونیستی و جاسوسی» و «سایتی دارای محتوای مستهجن و عامل روابط نامشروع» دانست و مسئولان جمهوری اسلامی را از عضویت در آن برحذر داشت.

این در حالی است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در این رسانه فعالیت می‌کنند و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در فیس‌بوک حضور دارد.

«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اینترنت» مجموعه‌ای به ریاست دادستان کل کشور و با عضویت مسئولان ارشد سیاسی، امنیتی و قضایی است که فیلترینگ اینترنت در ایران را بر عهده دارد.
مسئولان این کارگروه بر ادامه فیلترینگ فیس‌بوک که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شد تاکید کرده‌اند.

«سازمان میراث و گردشگری را شخم زدند»

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یک‌شنبه در ادامه درباره وضعیت سازمان میراث فرهنگی گفت: «متاسفانه در سال‌های قبل سازمان میراث فرهنگی را شخم زده‌اند. عناصری که در آن حضور یافته‌اند آن را به هم ریخته و هر تکه آن را به جایی از ایران برده و بسیاری از آثار فرهنگی را مخدوش کرده‌اند.»

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی از مهم‌ترین کانون‌های انتصابات جنجالی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران بود.

انتصاب اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی تا روح‌الله احمدزاده و محمدشریف ملک‌زاده به این منصب هر یک با جنجال‌هایی همراه بود.

محمود احمدی‌نژاد در چارچوب طرحی به نام «تمرکززدایی» کوشید بخشی از کارکنان و هم‌چنین اسناد سازمان میراث فرهنگی را از تهران خارج کند.

علی کرمی، از کارکنان سازمان میراث فرهنگی ایران، شهریور ماه سال‌جاری خبر داد که در زمان مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی در دوره احمدی‌نژاد «۴۷ هزار» نسخه کتاب، نسخه خطی، و هزاران قطعه عکس تاریخی به همراه گزارش‌های باستان‌شناسی «به تاراج رفته و نابود شده‌ است».

«تفاهم» سه وزارتخانه برای بازگشایی انجمن صنفی

وزیر ارشاد در ادامه سخنانش، درباره آخرین وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خاطرنشان کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مشکلی ندارند.»

وی با اعلام این موضوع که تفاهم‌نامه‌ای میان سه وزارتخانه یادشده منعقد شده و قرار شده وزارت اطلاعات شکایت خود را پس بگیرد، تاکید کرد که «در حال حاضر وزارت اطلاعات شکایت خود را علیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پس گرفته‌است».

علی جنتی افزود که: «قرار شده روزنامه‌نگاران عضو، مجمع عمومی تشکیل و هیات مدیره خود را انتخاب کنند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، که فراگیرترین تشکل صنفی روزنامه‌نگاران ایران بود، پس از دوازده سال فعالیت در شهریورماه سال ۱۳۸۸ توسط دادستانی تهران پلمب شد.

به گفته بدرالسادات مفیدی٬ از اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران٬ این اقدام در پی «ابراز نگرانی وزارت اطلاعات مبنی بر برگزاری گردهمایی‌هایی توسط روزنامه‌نگاران» صورت گرفت.

«به مطبوعات اجازه رشد نداده‌ایم»

وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در بخشی دیگر از سخنانش با اذعان این‌که «به مطبوعات اجازه رشد نداده‌ایم» گفت که در حوزه کتاب و نشر در کشور «مشکلات زیادی داریم.»

وی در پایان گفت: «در حال حاضر برخی از سینماها در ایران تنها با ۳۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، این در حالی است که ۳۳۰ سالن سینما در کشور داریم که هر کدام با مشکلات فراوانی مواجه‌اند.»
XS
SM
MD
LG