لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

«قرارداد کمپانی بوئینگ با ایران ایر» برای تامین قطعات هواپیما


برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته، کمپانی آمریکایی بوئینگ، یکی از سازندگان اصلی هواپیماهای مسافربری، از عقد قرارداد با هواپیمایی جمهوری اسلامی «برای تامین قطعات هواپیما» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از اسناد و مدارک عمومی این کمپانی، در روز چهارشنبه، اول مردادماه، شرکت آمریکایی بر اساس این قرارداد تازه قطعات و خدمات مربوط به «ایمنی پرواز» را در اختیار ایران ایر خواهد گذاشت.

این نخستین بار است که بوئینگ از سال ۱۹۷۹ با آغاز تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی با ایران وارد معامله می‌شود.

پیشتر در فروردین‌ماه سال جاری دو شرکت بوئینگ، سازنده هواپیما، و جنرال‌الکتریک، خبر داده بودند که از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده این اجازه را دریافت کرده‌اند که تحت توافق موقت اتمی میان ایران و ۵+۱، قطعاتی برای هواپیماهای غیرنظامی به ایران فروخته و تعمیراتی انجام دهند.

بوئینگ، بزرگ‌ترین سازنده هواپیما در جهان، و جنرال‌الکتریک، سازنده موتور هواپیما، است.

ایران و اعضای گروه ۵+۱ در سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو به توافقی دست یافتند که موقتا بخشی از فعالیت‌های اتمی را در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها تعلیق کرده و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره کنند، مذاکراتی که دست‌کم تا چهار ماه دیگر ادامه خواهد یافت.

مقام‌های ایران پیشتر نیز از «لغو تحریم قطعات هواپیما» بر اساس توافق‌نامه اولیه در ژنو خبر داده بودند.

از جمله علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی ایران، در آذرماه سال گذشته گفته بود که در توافق‌نامه ژنو «بند خاصی برای لغو تحریم‌ قطعات هواپیما پیش‌بینی شده است».

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران، در حال حاضر ۱۰۰ فروند هواپیمای ایران «زمین‌گیر» است که دلیل اصلی این موضوع در دسترس نبودن قطعات آنها عنوان شده است.

کمپانی بوئینگ همچنین خبر داده است که با یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران ایر یعنی ایران ایرتورز نیز برای تامین خدمات و قطعات مشابه وارد مذاکره شده است.

XS
SM
MD
LG