لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

بنیامین نتانیاهو: ایران خطری بزرگتر از گروه داعش است


نتانیاهو در جریان سخنرانی خود عکسی را نشان داد که سه کودک فلسطینی را نشان می‌دهد که در کنار سکوی پرتاب موشک حماس در حال بازی هستند.
نتانیاهو در جریان سخنرانی خود عکسی را نشان داد که سه کودک فلسطینی را نشان می‌دهد که در کنار سکوی پرتاب موشک حماس در حال بازی هستند.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه هفتم مهر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جمهوری اسلامی ایران خطری بزرگتر از گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) است و بر لزوم «نابودی ظرفیت سلاح هسته‌ای ایران» تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو سخنرانی خود را با خطرات ناشی از گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه آغاز کرد و به «قربانیان افراط گرایی اسلامی» اشاره و آن را به «غده سرطانی» تشبیه کرد و گفت که این نوع بنیادگرایی به سرعت در حال گسترش است و یهودیان، کرد‌ها، ایزدی‌ها، مسیحیان و دیگران می‌توانند در ردیف قربانیان باشند.

به گفته آقای نتانیاهو، «برای حفاظت از صلح باید غده سرطانی افراط گرایی اسلامی را ریشه کن کرد».

نخست وزیر اسرائیل سپس با مقایسه میان «داعش» و حماس گفت هر دوی آن‌ها یک اندیشه بنیادگرایی مشابه دارند، و افزود: «داعش یعنی حماس، حماس یعنی داعش، چرا که هردوی آن‌ها شاخه‌هایی از یک درخت مسموم هستند».

نتانیاهو بخشی از صحبت‌های ابوبکر البغدادی، رهبر گروه «حکومت اسلامی» را نقل کرد که دو هفته پیش گفت، مسلمانان بزودی در همه جای جهان با سرافرازی گام خواهند زد و غیر مسلمانان را به اطاعت ازخود وادار خواهند کرد.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفت، «خالد مشعل، رهبر حماس، نیز‌‌ همان سخنان ابوبکر البغدادی را پیش‌تر بیان کرده است».

وی اظهار داشت: «نازی‌ها نیز به‌نژاد بر‌تر اعتقاد داشتند؛ اسلامگرایان افراطی نیز خود را بر‌تر می‌دانند؛ ولی پرسش در اینجاست که آیا افراط گرایی اسلامی مانند نازی‌ها به قدرتی خواهد رسید که بتواند بلندپروازی‌های خود را عملی کند؟»

نتانیاهو در اینجا بار‌ها به برنامه‌های اتمی ایران و سیاست‌های سران ایران اشاره کرد و گفت «تنها یک جا هست که ممکن است با دستیابی به قدرتی بزرگ، جاه طلبی خود را نیز عملی کند؛ آنجا جمهوری اسلامی ایران است که بنیانگذار آن، خمینی با ندای لاالله الا الله و مجریان بی‌رحم این حکومت، سپاه پاسداران، در اندیشه تسلط بر دنیا هستند».

نخست وزیر اسرائیل به بخش‌هایی از اظهارات شماری از مقامات ایران اشاره کرد و از جمله گفت محمد علی جعفری، فرمانده کنونی سپاه، تاکید کرده است که اسلام به قرائت ما باید بر جهان سروری کند.

نتانیاهو در این بخش از سخنرانی‌اش گفت: «روحانی (رییس جمهوری ایران) هفته پیش همین جا ایستاد و اشک تمساح ریخت؛ با این هدف که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود؛ اما بهتر است که او اشک تمساح نریزد و با فرماندهان سپاه در مورد عملیات حمایت آن‌ها از تروریسم صحبت کند».

وی افزود: «اینکه روحانی می‌گوید ایران حامی تروریسم نیست، یکی از عجیب‌ترین سخنان تاریخ است؛ برخی‌ها می‌گویند اوضاع در ایران فرق کرده؛ روحانی و وزیر خارجه‌اش افرادی خوش بیان هستند و محتوای سیاست خارجی ایران را تغییر داده‌اند؛ اما این افراد ساده لوح هستند و به هدف‌های غایی رژیم ایران توجه ندارند».

اینکه روحانی می‌گوید ایران حامی تروریسم نیست، یکی از عجیب‌ترین سخنان تاریخ است؛ برخی‌ها می‌گویند اوضاع در ایران فرق کرده؛ روحانی و وزیر خارجه‌اش افرادی خوش بیان هستند و محتوای سیاست خارجی ایران را تغییر داده‌اند؛ اما این افراد ساده لوح هستند و به هدف‌های غایی رژیم ایران توجه ندارند
نخست وزیر اسرائیل

نتانیاهو در این بخش از سخنان خود به وزیر خارجه ایران به عنوان دیپلماتی که ظاهرا خوش سخن است، اشاره بیشتری کرد و گفت: «اما ببینید که ظریف در کتاب خود چند سال پیش چه نوشت؟ او نوشته بود که ما وارثان یک ماموریت جهانی هستیم؛‌‌ همان ماموریتی که فلسفه وجودی ما را تشکیل می‌دهد؛ ظریف در کتاب خود پرسیده است اما چگونه است که کشور مسلمان مالزی با مشکلات مشابه ایران روبرو نمی‌شود؟ و خود ظریف پاسخ می‌دهد که مالزی نخواسته مانند ما (ایران) نظم جهانی را تغییر دهد».

نخست وزیر اسرائیل خطاب به هیات‌های سیاسی جهانی افزود: «گول دلبری‌های ایران را نخورید؛ همه فریبکاری آن‌ها این است که تحریم‌ها علیه ایران را هر چه زود‌تر لغو کنند اما هدف‌شان این است که هرچه زود‌تر به بمب اتمی برسند تا جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت نظامی افراطی تثبیت کند و در آینده هر زمان که این خطرناک‌ترین حکومت در این خطرناک‌ترین منطقه جهان خواست، بتواند خطرناک‌ترین سلاح را به دست آورد».

به گفته نتانیاهو، «اگر ایران به سلاح اتمی دسترسی یابد، بزرگ‌ترین تهدید جهانی خواهد بود؛ و این چالش، خطرناک‌تر از چند فرد مسلح (نیروهای «داعش») بر روی وانت بار‌ها است».

وی افزود: «سال گذشته در این مقطع، سلاح‌های شیمیایی سوریه مایه نگرانی بود و باید از اوباما سپاسگزار بود که رهبری خلع سلاح شیمیایی سوریه را بر عهده گرفت و تصور کنید اگر داعش سلاح شیمیایی را به دست آورد».

نتانیاهو آنگاه در این بخش از سخنانش بار‌ها به مقایسه حکومت ایران با داعش پرداخت و گفت: «زمانی که ایران بتواند سلاح اتمی را تولید کند، دلبری‌های خود را به ناگهان قطع خواهد کرد و آیت الله‌ها چهره واقعی خود را نشان خواهند داد؛ لذا ظرفیت‌های نظامی ایران باید کاملا از بین برود».

نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: «داعش باید شکست بخورد اما اگر به خاطر شکست دادن داعش، ایران را قوی کنیم، این امر به مفهوم بردن جنگ و باختن صلح خواهد بود زیرا شکست دادن داعش و‌‌ رها کردن ایران به حال خود، یعنی باختن صلح و تضمین جنگ؛ چرا که هر جا که افراط گرایی اسلامی پیروز شود، اسلامیون رادیکال دیگر هم گستاخ‌تر می‌شوند».

نتانیاهو با اشاره به جنگ ۵۰ روزه تابستان در غزه نیز مدعی شد که «جنگ اسرائیل با حماس جنگ برای همه جهان بود».

وی در این بخش از سخنان خود عکسی را نشان داد که توسط فیلمبرداران شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» از روزهای جنگ اخیر غزه گرفته شده بود؛ سه کودک فلسطینی در غزه در کنار یک سکوی پرتاب موشک حماس در حال بازی هستند و حماس بی‌اعتناء به این کودکان و جمعیت غیرنظامی خود، از درون مراکز مسکونی فلسطینی، به سوی اسرائیل موشک پرانی می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل گفت: من به محمود عباس (که در سخنرانی اخیر خود اسرائیل را به جنایت جنگی متهم کرد) می‌گویم «جنایت جنگی این است».

نتانیاهو افزود: «اسرائیل از سلاح‌های خود برای دفاع از کودکان خود بهره گرفت؛ حماس برای دفاع از سلاح‌هایش، از کودکان فلسطینی سوء استفاده کرد؛ نادیده گرفتن این مسئولیت حماس، غیراخلاقی است».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، شورای حقوق بشر سازمان ملل که از مسئولیت‌های حماس غافل شود، چیزی جز «شورای تروریستی حقوق بشر» نیست.

وی به «جرثقیل‌های اعدام در تهران» نیز اشاره کرد و گفت، «تنها دمکراسی واقعی خاورمیانه اسرائیل است اما پنجاه درصد مصوبه‌های سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل مرتبا اسرائیل را محکوم می‌کنند».

نتانیاهو مدعی شد که او آماده رسیدن به صلح واقعی و سریع است و گفت «صلح زمانی محقق می‌شود که کشورهای عربی فعالانه عمل کنند» ولی گفت، «در راه دفاع از ملی گرایی یهودی و اورشلیم، هیچگاه از حقیقت صرفنظر نخواهم کرد».

نخست وزیر اسرائیل در حالی بیشترین حملات خود را متوجه حکومت ایران کرد که حسن روحانی در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل، بر خلاف هشت سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، کمترین اشاره‌ها را به اسرائیل و اقدامات آن کرده بود.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه نهم مهر با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز دیدار می‌کند تا همین نظرات خود را تکرار کند.

XS
SM
MD
LG