لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

انتقال ریحانه جباری به رجایی‌شهر برای اجرای اعدام تکذیب شد


پس از انتشار خبرهایی مبنی بر انتقال «ریحانه جباری» به زندان رجایی‌شهر کرج و احتمال اعدام او، یک منبع مطلع در قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که انتقال خانم جباری به این زندان برای اجرای حکم اعدام صحت ندارد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، عصر دوشنبه، ۷ مهر، به نقل از این «منبع مطلع» خبر داد که معمولا فهرست اعدام‌های هر روز در ایران یک روز پیشتر اعلام می‌شود، اما «تاکنون در فهرستی که ارایه شده نام خانم جباری وجود ندارد».

در همین حال کمپین دفاع از حقوق بشر ایران هم خبر داد که ریحانه جباری در تماسی تلفنی از زندان قرچک به مادرش گفته است که حال او خوب است و در زندان قرچک نگهداری می‌شود.

روز دوشنبه، هفتم شهریورماه، برخی رسانه‌ها از انتقال ریحانه جباری به زندان رجایی‌شهر به منظور اجرای حکم قصاص او در روز سه‌شنبه خبر داده بودند.

ریحانه جباری هفت سال قبل به عنوان طراح داخلی دکوراسیون به منزل مقتول که بر اساس برخی خبرها از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بوده راه یافت و به گفته خودش در دادگاه، مدعی است که در حوادثی که در این مکان رخ داد برای حفظ جان و جلوگیری از تعرض جنسی او را به قتل رسانده است.

پس از رسانه‌ای شدن خبر اعدام، واکنش‌های اعتراضی و اظهارنظرهای متفاوتی درباره سرنوشت این زندانی زن محکوم به اعدام، در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام «ریحانه جباری» که گفته می‌شود در دفاع از خود در مقابل تعرض جنسی مرتکب قتل «مرتضی سربندی» شده، اعتراض کرده و خواهان توقف اجرای حکم اعدام او شده است.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است که ریحانه جباری شش سال پیش به اتهام قتل مرتضی سربندی، از کارکنان پیشین وزارت اطلاعات ایران، که قصد تجاوز به او را داشته، بازداشت شد و جریان رسیدگی به پرونده این متهم دارای «ابهامات بسیاری» بوده است.

XS
SM
MD
LG