لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

باهنر: معترضان ۸۸ در صورت «توبه» حق شرکت در انتخابات خواهند داشت


محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس ایران
محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس ایران

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس ایران در واکنش به سخنان محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، مبنی بر حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم گفت کسانی که در اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «بوده‌اند» باید «اقرار و توبه» کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

محمد خاتمی روز ۲۹ مهر گفته بود: «مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد و امید است گروه‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و عقلای متعلق به هر جناح و گرایشی بتوانند مجلسی آرام و معتدل به وجود بیاورند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای باهنر روز دوشنبه پنجم آبان در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به این سخنان گفت که شرط‌های حضور در انتخابات را «نظام» تعیین می‌کند.

وی با اشاره به شروطی چون تبعیت و التزام به قانون اساسی، افزود: «البته فتنه در سال ۸۸ موضوعی نیست که با گذشت زمان محسوس یا کمرنگ شود».

آقای باهنر گفت: «کسانی که در فتنه بودند یا باید بیایند اقرار و توبه کنند یا اینکه اگر می‌خواهند در آن فضا باشند از نظر قوانین موضوعه کشور مشکل دارند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و برخی از اصولگرایان از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

در ماه‌های گذشته برخی از چهره‌های اصلاح طلب از برنامه‌ریزی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم خبر داده‌ بودند.

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، روز چهارم آبان گفته بود که با «رهبری خاتمی در انتخابات حضور خواهیم داشت».

در واکنش به این مواضع اصلاح طلبان، همچنین اظهار نظرهایی درباره رد صلاحیت آنان برای انتخابات مجلس دهم مطرح شده است.

محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی دردوره ریاست جمهوری، سوم آبان از اصولگرایان خواسته بود که به فکر پیروزی در انتخابات رقابتی باشند و از اصولگرایانی که به گفته او، «در اندیشه رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان» در انتخابات آینده مجلس هستند، خواسته بود که در «جایگاه مدعی العموم قرار نگیرند و حکم صادر نکنند».

انتخابات مجلس دهم در ماه‌های پایانی سال ۹۴ برگزار می‌شود.

آقای باهنر که پس از مرگ حبیب‌الله عسگر اولادی به عنوان رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری انتخاب شده، همچنین از برگزاری جلساتی با علی اکبر ناطق نوری، رییس مجالس چهارم و پنجم ایران، برای بازگشت وی به عرصه سیاست خبر داد.

وی خبرهای مطرح شده درباره تشکیل شورایی متشکل از حسن روحانی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی برای انتخابات آینده مجلس را «آرزو» خواند و گفت: «باور ندارم که صورت بگیرد چرا که مواضع حجت‌الاسلام ناطق نوری کمی با برخی جریان‌ها متفاوت است».

آقای باهنر افزود: «اگر ناطق نوری بخواهد فعالیت کند قطعا در جامعه اصولگرایی است و ما نیز از وی درخواست داریم تا فعالیت خود را بیشتر کند».

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین گفت که آقای ناطق نوری از «ظلمی» که به گفته او در دولت نهم و دهم به وی شده و «توطئه‌هایی که صورت گرفت» دلخور است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نایب رییس مجلس ایران از «دیدارهای هر از چندگاهی» و مذاکره با آقای ناطق نوری خبر داد و افزود: «ما به خاطر اینکه ایشان فعالیت سیاسی ندارد از او گله‌مند هستیم در حالی که می‌تواند کمک‌ کار اصولگرایی باشد».

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با نام بردن از پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری آنان را تلویحا به فساد اقتصادی متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG