لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

خوش‌بینی مقامات دولت روحانی به نتیجه مذاکرات: می‌توانست حل شود


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، می‌گوید که «اختلاف نظرهای باقی‌مانده» درباره برنامه اتمی ایران «می‌توانست» در مذاکراتِ هفته گذشته ایران و گروه ۵+۱ در شهر لوزان سوئیس حل شود.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز اعلام کرد که در این مذاکرات، راه حل‌های «مناسبِ فنی و سیاسی» برای موضوعاتی که «غیرقابل حل می‌نمود پیدا شده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس جمهور ایران روز شنبه، اول فروردین، گفت: «در این دور از مذاکرات در برخی از موارد... نقطه نظرات مشترکی به وجود آمد که می‌تواند مبنای توافق نهایی باشد، اما همچنان برخی موارد و اختلاف نظر‌ها باقی مانده است.»

آقای روحانی اضافه کرد: «طبیعی است که در روز‌ها و هفته‌های آخر کار سخت می‌شود و وقتی طرفین می‌خواهند به توافق برسند... باید فشار بیشتری تحمل کنند، چرا که برداشتن گام‌های نهایی همواره سخت است.»

وی تصریح کرد: «تفاهم کلی آسان است، اما وقتی وارد جزئیات می‌شویم کار بسیار سخت و پیچیده می‌شود.»

پس از چند روز مذاکره در شهر لوزان سوئیس، وزارت خارجه آمریکا در روز جمعه، ۲۹ اسفند، اعلام کرد که ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی به هفته آینده، چهارشنبه، پنجم فروردین‌ماه ۹۴، موکول شده است.

همزمان با این مذاکرات، برخی از اعضای هیئت ایرانی از جمله علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بودند که روی ۹۰ درصد بخش‌های فنی توافق حاصل شده است.

این در حالی است که به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، هنوز احتمال توافق با ایران ۵۰ درصد است.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اراده کافی برای مذاکره و توافق در «چارچوب معیار‌ها و خطوط قرمز» از طرف جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی اضافه کرد: «معتقدم حصول توافق ممکن است و چیزی وجود ندارد که قابل حل و فصل نباشد و طرف مذاکره هم باید تصمیم نهایی را برای این کار بگیرد.»

گفته‌های آقای روحانی در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، در پیامی نوروزی، مقامات جمهوری اسلامی را به «توافقی منطقی» دعوت کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه، ۲۹ اسفند، در پاسخی تلویحی به این پیام در حساب توییتری خود نوشت که اکنون «نوبت آمریکاست» که بین «فشار یا توافق» یکی را انتخاب کند.

وزیر خارجه ایران روز شنبه نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی آمادگی داشتند که در روزهای نوروز نیز مذاکرات را برای نهایی کردن جزئیات راه حل‌ها ادامه دهند.

به گفته آقای ظریف، اما طرف‌های مذاکره به زمان بیشتری برای هماهنگی داخلی بین اعضای ۱+۵ نیاز داشتند که «در برخی موارد به دلیل تنوع منافع و گرایش‌های سیاسی و یا مسائل فردی و شخصیتی حتی از مذاکرات اصلی نیز حساس‌تر می‌شود».

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، جان کری، وزیر خارجه این کشور، قرار است روز شنبه، اول فروردین‌ماه، با همتایان اروپایی خود از بریتانیا، فرانسه و آلمان به بحث و تبادل نظر درباره مذاکرات اتمی با ایران بپردازد.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه گفت که توافق با ایران باید «به اندازه کافی قوی» باشد که بتواند مانع دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شود.

XS
SM
MD
LG