لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

عربستان آتش‌بس بشردوستانه پنج روزه برای یمن اعلام کرد


عربستان سعودی روز جمعه آتش‌بس پنج روزه بشردوستانه را برای یمن اعلام کرد که از روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به اجرا در خواهد آمد. همزمان ائتلاف نظامی به رهبری این کشور حملات هوایی خود به مناطق شیعیان حوثی در شمال یمن را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم آتش‌بس توسط عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان و همزمان با جلسه وزیران امور خارجه کشورهای شورای خلیج فارس در پاریس اعلام شد.

او گفت: «این آتش بس از ساعت یازده شب ۲۲ اردیبهشت و به مدت پنج روز ادامه می‌یابد و اگر به نتیجه برسد امکان تمدید آن وجود دارد».

از روز سه شنبه و پس از هشدار شدید عربستان به نشان دادن واکنش شدید به توپ‌باران مناطق مرزی آن کشور، حملات هوایی سنگین روی شمال یمن متمرکز شده که مناطق سکونت شیعیان حوثی است.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که به خاطر سختگیری‌ها در مورد انتقال سوخت و مواد غذایی کار کمک‌رسانی دشوار شده و جان هزاران کودک یمنی به خطر افتاده است.

عادل الجبیر در یک کنفرانس خبری مشترک با جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاریس گفت: «اگر حوثی‌ها و متحدان‌شان به تعهد خود عمل نکنند این آتش بس متوقف خواهد شد. این فرصتی است برای حوثی‌ها که نشان بدهند به فکر مردم خود و به فکر مردم یمن هستند».

جان کری نیز از حوثی‌ها خواست که آتش بس بشردوستانه پنج روزه عربستان را بپذیرند.

به گزارش رسانه‌های دولتی عربستان حملات هوایی این کشور در طول روز پنجشنبه روی مراکز ارتباطی، یک کارخانه تولید مین و سایر تاسیسات حوثی‌ها در استان صعده در جوار مرزهای عربستان متمرکز بوده است.

شاهدان عینی در این استان گفتند که هواپیما‌ها با پخش اطلاعیه‌هایی از مردم خواسته‌اند که این مناطق را تخلیه کنند و یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در صنعا می‌گوید تعداد زیادی از خانواده‌های اهل صعده به پایتخت یمن آمده‌اند.

به گزارش رسانه‌های عربستان، فرماندهی نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که از ساعت هفت عصر جمعه سراسر استان صعده اهداف نظامی تلقی خواهد شد.

عربستان سعودی که از شش هفته پیش در حمایت از عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری یمن و برای عقب راندن حوثی‌ها حملات هوایی را آغاز کرد، می‌گوید حوثی‌های مورد حمایت ایران با توپ‌باران مناطق مسکونی در خاک عربستان از خط قرمز عبور کرده‌اند.

ژنرال احمد العسیری سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان گفت: «اکنون معادله و نحوه مقابله ما کاملا تغییر کرده و آن‌ها برای این کار خود هزینه سخت و سنگینی خواهند پرداخت. امنیت عربستان برای ائتلاف و نیروهای مسلح ما یک الویت اصلی است و آن‌ها از این خط قرمز عبور کرده‌اند».

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که عربستان سعودی همواره حکومت ایران را به حمایت از شیعیان حوثی متهم کرده است. ولی دولت ایران این ادعا را تکذیب کرده و روز جمعه یک سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «آن‌ها به این وسیله می‌خواهند مسئولیت را به دوش دیگران بیاندارند».

حملات هوایی عربستان و کشورهای موئتلف آن نتوانسته است از پیشروی‌های شورشیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنار شده یمن جلوگیری کند.

همزمان نگرانی‌ها در مورد وضعیت غیرنظامیان تشدید شده است. سازمان ملل متحد بار‌ها خواستار توقف جنگ شده که در هفته‌های اخیر بر اثر آن حداقل ۱۴۰۰ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG