لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

حوثی‌ها آتش‌بس پیشنهادی پنج‌روزه عربستان را پذیرفتند


تجمعی از حوثیان یمن
تجمعی از حوثیان یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای شیعه حوثی مورد حمایت ایران روز یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت آتش‌بس پنج‌روزه بشردوستانه عربستان سعودی را پذیرفتند اما اعلام کردند که به هرگونه تخلف از این آتش‌بس واکنش نشان خواهند داد.

عربستان پس از شش هفته بمباران‌های سنگین، به تازگی از اعلام آمادگی برای برقراری آتش‌بس موقت پنج‌روزه خبر داد؛ این آمادگی در پی دیدار و مذاکرات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با همتای سعودی او اعلام شد.

آتش‌بس پیشنهادی از سوی سعودی باید از سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت برقرار شود؛ این تاریخی است که قرار است رهبران کشورهای عربی و امیرنشین‌های خلیج فارس برای گفت‌وگو با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، راهی این کشور شوند.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی از صنعا، پایتخت یمن، می‌گوید که نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری اسبق یمن، نیز با آتش‌بس موقت پیشنهادی از سوی عربستان سعودی «موافقت» کرده‌اند.

علی عبدالله صالح، رقیب عبد ربه منصور هادی، رهبری بخشی از نیروهای نظامی کشورش را در دست دارد که در هم‌پیمانی با شیعیان زیدی یمنی توانسته‌اند در نبردهای ماه‌های اخیر قسمت‌های مهمی از یمن را تحت کنترل خود درآورند.

عربستان سعودی که برای بازگردان منصور هادی به قدرت تلاش می‌کند، پیشاهنگی ائتلاف موسوم به عربی را در عملیات نظامی یک ماه و نیم اخیر برعهده داشته و جنگنده‌های سعودی مقر نیروهای شیعه حوثی و نظامیان وفادار به آقای صالح را بمباران کرده‌اند.

اما موافقت نیروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن با آتش‌بس پیشنهادی سعودی، همزمان با بمباران اقامتگاه آقای صالح از سوی جنگنده‌های سعودی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ شرف لقمان، سخنگوی نظامیان پیرو علی عبدالله صالح یکشنبه گفت، موافقت این نیروها با پذیرش آتش‌بس پاسخ مثبت به «میانجی‌گری کشورهای دوست» است.

بمباران‌های سنگین و پرتلفات ائتلاف عربی در یمن، در فاصله شنبه شب تا بامداد یکشنبه، برای دومین شب پی در پی، استان کوهستانی شمالی صعده را که عمدتاً محل زندگی نیروهای حوثی است، هدف قرار داد.

سعودی‌ها در هفته‌های اخیر فرودگاه بین‌المللی صنعا را نیز بارها بمباران کرده‌اند و از جمله دو هفته پیش با بمباران مانع از فرود یک فروند هواپیمای اعزامی از سوی ایران شدند؛ ایران مدعی بود که این هواپیما حامل کمک‌های امدادی و زخمی‌های یمنی درمان شده در ایران بود.

سازمان ملل متحد تأیید می‌کند که این بمباران‌ها تلفات سنگینی به غیرنظامیان وارد کرده و بخش چشمگیری از ۱۴۰۰ کشته روزهای اخیر، غیرنظامیان یمنی هستند.

در حالی که آمریکا از پیشنهاد سعودی برای آتش‌بس حمایت، و ابراز امیدواری کرده که این امر مقدمه‌ای برای مبدل شدن به آتش‌بس دائمی و امکان دادن به حل سیاسی و مسالمت‌جویانه این بحران باشد، عربستان سعودی تهدید کرده که اگر نیروهای حوثی بخواهند دوباره به منافع سعودی حمله برند، آتش‌بس لغو خواهد شد.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در نشست خبری مشترک روز جمعه گذشته با همتای آمریکایی‌اش در پاریس گفت، اگر شورشی‌ها علاقه‌ای به مردم یمن داشته باشند، باید آتش‌بس را اجرایی کنند.

آمریکا از ائتلاف عربی از طریق کمک‌های تدارکاتی عملاً حمایت کرده‌است.

عربستان می‌گوید، شیعیان حوثی در روزهای گذشته با حمله به مناطق مرزی سعودی در «نجران» موجب کشته شدن سه غیرنظامی شدند.

بحران یمن مناسبات ایران و عربستان سعودی را شدیداً تیره کرده است؛ حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته گفت که ایران امنیت یمن را امنیت خود می‌داند.

همزمان، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شنبه ۱۹ اردیبهشت، بدون ذکر صریح نام عربستان، گفت «آنها که قبلاً با دلار هدف‌های خود را پیش می‌بردند، حال با بمب کار می‌کنند».

آمادگی جمهوری اسلامی برای انتقال فوری مجروحان یمنی به ایران

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت، در گفت‌وگو با والری آموس، معاون انسان‌دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انتقال فوری مجروحان یمنی به وی اعلام کرد.

امیرعبداللهیان طی تماس تلفنی با آموس، ضمن انتقاد شدید از تداوم حملات عربستان به یمن، از آمادگی ایران برای ارسال فوری کشتی‌های سوخت و فرآورده‌های نفتی به بنادر مختلف یمن، و ارسال تیم‌ها و محموله‌های مختلف کمکی به آن کشور خبر داد.

XS
SM
MD
LG