لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

برقراری آتش‌بس در یمن از نیمه‌شب جمعه تا پایان ماه رمضان


سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ۱۸ تیر، اعلام کرد که از نيمه‌شب جمعه، ۱۹ تير، تا پايان ماه رمضان، آتش‌بسی «بی‌قيد و شرط و انسان‌دوستانه» در يمن برقرار می‌شود.

هدف از اين آتش‌بس انتقال مواد و مايحتاج به‌شدت ضروری به ساکنان اين کشور فقير عربی است که ماه‌هاست در جنگ و ناآرامی به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که بان گی مون، دبيرکل، اطمينان داده است که هم عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور در تبعيد، و هم شورشيان حوثی با توقف درگيری‌ها در یمن موافقت کرده‌اند.

ماه رمضان احتمالا روز جمعه، ۲۶ تير، به اتمام می‌رسد.

به گفته استفان دوژاريک، سخنگوی سازمان ملل متحد، رئيس جمهور در تبعيد يمن، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را از اين تصميم مطلع کرده است.

اين ائتلاف ماه‌هاست که با هدف بازگرداندن قدرت به آقای هادی، شورشيان حوثی را هدف حملات خود قرار داده است.

از صفحه مرکز خبری سازمان ملل متحد

برخی ديپلمات‌های سازمان ملل متحد گفته‌اند که رئيس جمهور يمن، پيش از برقراری آتش‌بس، در نامه‌ای به بان گی مون، شروطی مانند خروج حوثی‌ها از استان‌های عدن، تعز، شبوا و معاريب و آزادی وزير دفاع اين کشور را به عنوان پيش‌شرط‌های خود برای قبول آتش‌بس اعلام کرده بود. اما بعدا و تحت فشار اين پيش‌شرط‌ها را پس گرفت.

از ماه مارس گذشته که حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شورشيان حوثی آغاز شد، تاکنون بيش از سه هزار نفر در اين کشور، شامل شبه‌نظاميان حوثی و شهروندان کشته شده‌اند.

اين حملات پس از آن آغاز شد که حوثی‌های شیعه‌مذهب و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران صنعا، پايتخت يمن، را اشغال و دولت عبدربه منصور هادی را ساقط کردند.

XS
SM
MD
LG