لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

هاموند: عملیات نظامی عربستان در یمن به پایان خود نزدیک است


 فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا گفت که عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن به پایان خود نزدیک است و مذاکرات سیاسی به جای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اظهارات فیلیپ هاموند روز چهارشنبه، ۶ آبان به دنبال گفت‌وگوی وی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور در ریاض عنوان شده که در خبرگزاری فرانسه بازتاب یافته است.

آقای هاموند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «مشخص شده از آنجا که نیروهای ائتلاف تفوق نظامی یافته‌اند، مرحله نظامی این کارزار به پایان خود نزدیک می‌شود.»

به گفته وی، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اکنون بر تسریع روند گفت‌وگوهای سیاسی تاکید دارند و می‌خواهند که شورشیان حوثی و متحدان آنها وارد مذاکراتی جدی بشوند.

پیش از این اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل، گفته بود که حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت متعهد هستند. این قطعنامه از شورشیان می‌خواهد که از شهرهای کلیدی یمن خارج شوند و سلاح‌های سنگین خود را تسلیم دولت کنند.

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل، دولت عبدربه منصور هادی با اعزام هیاتی جهت شرکت در مذاکرات پیش روی که هنوز زمان آن مشخص نشده، موافقت کرده است.

این در حالی است که تلاش‌های پیشین برای برگزاری مذاکرات میان طرفین درگیر در یمن به نتیجه نرسیده بود، اما عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که ریاض این بار نسبت به انجام این مذاکرات امیدوار است.

آقای جبیر در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند همچنین تاکید داشته که عملیات نظامی دارد به نتیجه می‌رسد.

برآوردهای سازمان ملل از جنگ یمن حکایت از آن دارد که حدود ۵ هزار نفر در این جنگ جان باخته‌اند که بیش از نیمی از آنها غیرنظامی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG